Je bent hier: Home > Health > Met deze 5 tips sport jij veilig tijdens je zwangerschap

Met deze 5 tips sport jij veilig tijdens je zwangerschap

Health
Met deze 5 tips sport jij veilig tijdens je zwangerschap

We wisten al dat sporten goed voor je is, maar nu blijkt uit onderzoek dat sporten tijdens je zwangerschap ook goed voor je baby kan zijn. Het schijnt namelijk je toekomstige kindje te beschermen tegen obesitas op latere leeftijd.

Ok, boksen of een marathon lopen is niet heel verstandig. In de meeste zwangerschapsgevallen dan ook af te raden. Wil je toch actief blijven? Dan hebben wij hier 5 tips om veilig te sporten tijdens je zwangerschap.

Tip 1: Alle kleine beetjes helpen

Tijdens je zwangerschap moet je natuurlijk niet te hard van sportstapel lopen. Probeer elke week zo’n 2,5 uur te sporten. De nadruk ligt op probeer, lukt het niet dan is dit niet erg! Zorg dan voor voldoende beweging. Wandelen doet wonderen! En zwangerschapsyoga voelt bijna niet als sporten, want zó chill. Misschien iets voor jou?

Tip 2: Luister naar je lichaam

Juist als je zwanger bent is het heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren. At anytime! Dit geldt ook tijdens het sporten. Raak je helemaal buitenadem tijdens een lesje body balance of krijg je een benauwd gevoel bij een (yoga)oefening, stop dan meteen. Iets wat jij niet fijn vindt, vindt je baby waarschijnlijk ook niet fijn.

Tip 3: Don’t sweat the small stuff

Maak het jezelf vooral niet te moeilijk! Het gaat om sporten met een gemiddelde intensiviteit. Je hoeft jezelf dus niet helemaal in het zweet te werken. Een geschikte sportieve bezigheid? Baantjes trekken! Niets zo heerlijk om met je zwangere lijf in het water te liggen. En naast de nodige ontspanning óók de nodige beweging te krijgen. Win-win.

Tip 4: Lekker voorafje

Tijdens je zwangerschap voel je je lichaam veranderen. En na de geboorte van je kindje(s) zal je lichaam ook anders zijn. Je kan met sporten je lichaam alvast een beetje voorbereid om deze verandering. Doe dit door je buik- en rugspieren te trainen! Hoe? Doe bijvoorbeeld de brug: rugligging, bekken gekanteld naar achter. En hou deze houding een minuutje vol. Buik- en rug getraind!

Lees ook
Handig! Nieuwe app helpt zwangere vrouwen met wat ze wel én niet kunnen eten

Tip 5: Lekker anders

Vergelijk jezelf nooit met anderen. Elke vrouw en elke zwangerschap is anders. Het heeft dus totaal geen zin om jezelf met anderen te gaan vergelijken. Als het goed is heeft je kind negen maanden in je lichaam gewoond, geef je lichaam dan ook minstens negen maanden de tijd om van je zwangerschap te herstellen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: The Guardian | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee