Je bent hier: Home > Health > Val je slecht in slaap? Niet gek: dat ligt aan de tijd van het jaar

Val je slecht in slaap? Niet gek: dat ligt aan de tijd van het jaar

Health
Val je slecht in slaap? Niet gek: dat ligt aan de tijd van het jaar

Je ligt te woelen, te draaien: ook al ben je nog zo moe, je kunt de slaap maar niet vatten. En het lijkt wel of je er de laatste periode meer last van hebt. Dat kan, in deze tijd van het jaar is het namelijk een stuk moeilijker om weg te dutten.

Lees ook: Slecht geslapen vannacht? Dat kan je met je voeding te maken hebben!

Dat komt vooral door het donkere weer. Slaapexpert Johan Verbraecken van UZ Antwerpen licht toe: ‘Mensen moeten voldoende blootgesteld worden aan daglicht voor een goede afstelling van hun biologische klok. Als je buiten komt, krijg je gigantisch veel licht binnen in vergelijking met binnenblijven. Het verschil is enorm. Maar de afgelopen weken waren heel donker, waardoor je sowieso te weinig licht opneemt.’

Slaappatroon
Ook hebben deze donkere dagen gevolgen voor je slaappatroon. ‘Vooral personen die van nature al geen goede slapers zijn, kunnen in deze periode meer moeite ervaren om in te slapen’, vertel Verbraecken. En dan moet Blue Monday nog komen… Omdat het de komende tijd nog wel even zo sober blijft, geeft hij wat tips waardoor jij sneller naar dromenland gaat in de avond.

Sporten
Je voelt misschien totaal geen behoefte om even te gaan sporten en zit liever met een dekentje op de bank. Snappen we. Toch is het juist met dit weer belangrijk om dat wél te doen. Verbraecken: ‘Het gure weer en de regen is voor velen niet uitnodigend om aan lichaamsbeweging te doen, maar toch is het belangrijk om voldoende actief te zijn gedurende de dag. Ga een halfuurtje zwemmen of sport thuis op de hometrainer. Lichaamsbeweging genereert ’s nachts meer diepe slaap. Die biedt ook voordelen de dag erna: je voelt je energieker.’

Ga uit bed
Wil dit alles niet helpen? Dan raadt de slaapexpert aan om vooral niet in bed te blijven liggen. Vooral als je last hebt van piekeren moet je proberen ontspannende dingen te doen voor het slapengaan zoals yoga of een boek lezen. Door deze afleiding breng je jouw gedachten tot rust. Ook kan een daglichtlamp helpen om jouw ritme weer normaal te krijgen.

Volg jij onze huishoudpagina al? Hier vind je al onze huishoudtips handig op een plek: www.facebook.com/flairathome

Bron: Het Nieuwsblad | Beeld: iStock

 

Shoppen is altijd een goed idee