Je bent hier: Home > Health > Weet jij wat je eet – de uitslag

Weet jij wat je eet – de uitslag

Health
Weet jij wat je eet – de uitslag

En, ging het je gemakkelijk af of moet je toch nog even nadenken? Eibertje vertelt nog even kort wat de juiste antwoorden zijn, maar vooral: waarom.

1.Je kunt beter water met limonadesiroop drinken in plaats van frisdrank.
Niet waar
Water is inderdaad de beste keuze, maar wat veel mensen niet weten is dat in 1 glas limonadesiroop vaak wel 6 suikerklontjes zitten. Limonadesiroop hoeft daarom echt niet beter te zijn dan een frisdrank.

2. Producten met een keurmerk zijn beter voor je gezondheid dan producten zonder keurmerk.
Niet waar
Een keurmerk zegt vaak niks over wat er in een product aan ingrediënten en voedingsstoffen zit. Deze producten kunnen dus nog net zo veel of zelfs meer suiker, zout en vet bevatten dan een product zonder keurmerk.

3. In een flesje Extran Energy zitten maar liefst 10 suikerklontjes
Niet waar
In 1 flesje Extran Energy zitten zelfs 12 suikerklontjes!

4. Neem je elke dag een pakje drinken dan krijg je op een jaar tijd al snel zo’n 2.000 suikerklontjes extra binnen.
Waar
Pakjes drinken bevatten veel suiker. Geef je dit elke dag aan je kind mee naar school, zorg er dan voor dat je kiest voor een variant met weinig suiker. De beste optie blijft water.

5. Groentefriet is beter dan aardappelfriet.
Niet waar
Groentefriet kan zelfs ongezonder zijn dan aardappelfriet. Het belangrijkste verschil zit hem in de manier van bereiden. Bereid de friet in de oven in plaats van in de friteuse. Het kan je veel kilo’s schelen.

6. Op meeneemflesjes staat vaak de voedingswaarde per portie, dit is veel beter dan de voedingswaarde aangeven per 100 gram.
Niet waar
Dit zou inderdaad veel beter zijn, als de porties realistisch zouden zijn. Neem een meeneemflesje of een sportdrankje. De portie voedingswaarde staat hier vaak op vermeld, maar dan wel voor een hálf flesje. Je drinkt het hele flesje op, dus je krijgt ook het dubbele aan suiker en calorieën binnen.

7. Spa Citron is een goede keuze als je geen frisdrank wilt drinken.
Niet waar
Je denkt dat er in dit drankje alleen water en citroen zit, maar dit is niet waar. 1 meeneemflesje bevat meer dan 12 suikerklontjes. Spa en Bar-le-Duc hebben nu ook een variant op de markt gebracht waar echt alleen water en citroen in zit. Kijk dus goed welke je koopt.

8. Als er op een product staat ‘Gezoet met stevia’, dan is het een suikervrij product, zonder synthetische zoetstoffen erin, zoals aspartaam.
Niet waar
Stevia kan een deel van de suiker in een product vervangen, maar vaak niet alle suikers. Dit komt doordat het een product bitter laat smaken. Vaak zit er naast stevia nog steeds suiker in het product, of zelfs andere zoetstoffen zoals aspartaam. Kijk dus goed in de ingrediëntenlijst.

9. 1 suikerklontje per dag extra kan ervoor zorgen dat je na 1 jaar 1 kilo aankomt!
Waar
Elke dag 20 calorieën boven op jouw dagelijkse energiebehoefte kan ervoor zorgen dat je na 1 jaar 1 kilo aankomt. Die 20 caloriën is per dag niet veel meer dan een suikerklontje!

10.Als er alleen natrium op het etiket staat in plaats van zout, dan kun je het natrium vermenigvuldigen met 2,5 om erachter te komen hoeveel zout er daadwerkelijk in zit.
Waar
Hoewel het verplicht is om het zout te vermelden in plaats van het natrium, wordt dit vaak toch niet gedaan. Wij eten in Nederland veel te veel zout en daarom is het belangrijk om dit te weten.

11. Om een flesje 7up (500 ml) te verbranden moet je een half uur wandelen.
Niet waar
Om een flesje 7up te verbranden moet je bijna een uur wandelen. Bovendien bevat dit ene flesje maar liefst 13 suikerklontjes.

12. Coca-Cola life met stevia bevat geen suiker.
Niet waar
Coca- Cola life bevat misschien minder suiker dan de originele Coca-Cola, maar een flesje van 500 ml bevat nog steeds 8,5 suikerklontjes per flesje.

13. In een mergpijpje zitten maar liefst 8 suikerklontjes.
Waar
Een koek op zijn tijd kan echt geen kwaad, maar ben je er wel van bewust dat koek- en snoepsoorten veel suiker bevatten.

14. Als je 1 keer per maand een Snicker laat liggen bespaar je per jaar bijna 3.500 calorieën.
Waar
Een candybar bevat vaak veel suiker en vet, neem het dus niet te vaak.

15. Een Mars bevat zo’n 6 suikerklontjes
Niet waar
Een Mars bevat maar liefst 8 suikerklontjes.

16. In een lightproduct zitten vaak wel zoetstoffen.
Waar
Om een product minder suiker of vet te laten bevatten moet er iets anders voor in de plaats komen om de smaak zo veel mogelijk hetzelfde te houden. Vaak zijn dit zoetstoffen, zoals aspartaam, cyclamaat of het natuurlijke stevia.

17. Je kunt beter kiezen voor een glas Holy Soda in plaats van een glas Fernandes.
Waar
Dit scheelt je meer dan 21 gram suiker per glas.

18. Een KitKat bevat meer suiker dan een Twix.
Niet waar
Ze bevatten allebei veel suiker, maar de Twix net iets meer.

19. Het scheelt meer dan de helft aan calorieën als je kiest voor de Roosvicee Stevia- variant in plaats van de originele Roosvicee.
Waar
Maar bedenk wel dat er ook in de stevia-variant nog steeds suiker zit.

 

Shoppen is altijd een goed idee