Je bent hier: Home > Health > Tv-kijken & sporten tegelijkertijd

Tv-kijken & sporten tegelijkertijd

Health
Tv-kijken & sporten tegelijkertijd

Teveel tv-kijken kan een depressie veroorzaken en sporten is juist goed voor je. Hoe kun je dit combineren?

Van sporten krijgen we zelfvertrouwen, controlegevoel en gaat ons endorfineniveau omhoog. Volgens een onderzoek hebben vrouwen die regelmatig sporten 20 procent minder kans om depressief te raken. Dit in vergelijking tot mensen die nauwelijks trainen. En vrouwen die meer dan drie uur per dag tv-kijken, hebben 13 procent meer kans op een depressie.

Heel simpel. Beoefen de volgende oefeningen voor de televisie. Zo kun je jouw favoriete programma kijken en tegelijkertijd gezond bezig zijn. Het is wel belangrijk om de oefeningen meerdere keren per week te doen.

Hamstringoefening
Deze oefeningen kun je het beste voor en na het trainen doen, zodat je spieren warm worden en blessures voorkomt. Ga op de grond zitten met je benen recht vooruit gestrekt. Adem langzaam uit en strek je armen in de richting van je voeten. Doe dit vijf seconden en begin weer opnieuw. Herhaal deze oefening drie tot vijf keer.

Ooievaaroefening
Met deze oefening creëer je sterke knieën, enkels en heupen. Zet een voet op de grond en de ander op de bank. Span vervolgens je buikspieren aan, ga goed rechtop staan, houd je schouders naar achteren en zak nu door de knieën terwijl je je romp rechthoudt. Je gewicht komt op je voorste been, dus probeer goed je evenwicht te bewaren. Doe deze oefening twaalf keer en herhaal deze oefening daarna met je andere been.

Nek- en schouderoefening
Heb je vaak last van je nek of schouders? Doe de volgende oefening dan regelmatig. Ga rechtop opstaan met je voeten naast elkaar en laat je armen langs je lichaam hangen. Breng nu je linkeroor naar je linkerschouder en buig je rechterarm in een hoek van 90 graden. Ga terug naar de basispositie en herhaal de oefening met je andere schouder. Doe dit vijf minuten om en om.

Buikspieroefening
Voor een strakke buik kun je deze oefening doen met je bovenste en onderste buikspieren. Ga op een matje (of op het tapijt) liggen en trek je benen in een hoek van 90 graden op. Kruis vervolgens je voeten over elkaar en ondersteun je hoofd met je vingertoppen. Houd je ellebogen naar buiten en til je bovenlichaam omhoog richting het plafond. Span hierbij je buikspieren maximaal aan, houd dit even vast en ga langzaam weer terug. Doe dit 10-15 minuten.

Zitbankoefening
Bij deze oefening kun je bankhangen, maar dan net even anders. Ga rechtop staan en zet je voeten iets uit elkaar. Houd je armen op schouderhoogte met de handen op de elleboog. Vanuit deze positie kun je op de bank zitten, zonder daadwerkelijk te gaan zitten. Dus vlak voordat je billen de bank raken, ga je weer staan. Doe deze oefening ongeveer tien minuten en zorg ervoor dat je jouw knieën niet teveel naar voren duwt.

Vind jij dit handig of duik je toch liever de sportschool in?

Shoppen is altijd een goed idee