Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Tips: zo stop je met piekeren in bed

Tips: zo stop je met piekeren in bed

Tips: zo stop je met piekeren in bed

Zodra je een half uur in bed ligt, begint het woelen en draaien: je bent begonnen met het eindeloze piekeren over van alles en nog wat. Hoe komt dit? En: hoe kom je hiervan af? Coach Heleen de Jonge weet raad.

Waardoor lijken vooral vrouwen expert in piekeren?
“Ik denk doordat ze erg bezig zijn met hun zelfbeeld en hoe ze op anderen overkomen. Mannen zijn vaak wat meer aards. Terwijl vrouwen zich dingen eerder persoonlijk aantrekken. Daardoor komen de zorgen als kleine monstertjes ’s nachts constant bij je langs. Het probleem is dat als je eenmaal in zo’n piekermodus staat, je lichaam hormonen aan gaat maken waardoor je nog onrustiger wordt: je hart gaat sneller kloppen en je wordt meer wakker. Daardoor kun je nog langer blijven doorpiekeren.”

 Hoe komt dat piekeren?
“Vaak heeft je geest de neiging om dingen die je overdag hebt laten liggen of voorbij bent gerend, ’s nachts in je bed af te handelen. Bijvoorbeeld werk dat is blijven liggen, of een ruzie die niet goed is uitgepraat. Wat kan helpen is een beter timemanagement, zodat je voor jezelf kunt bepalen wanneer je klaar bent met je werkzaamheden voor de dag.”

 Wat kun je aan piekeren in het algemeen doen?
“Piekeren in bed kun je voorkomen door bijvoorbeeld te ‘unwinden’, dus niet gaan slapen met veel drukte in je hoofd. Dingen zoals je werkmail checken, computeren of een heftige documentaire kijken kun je beter bewaren voor de volgende dag. Doe ontspannende, niet al te ingewikkelde dingen voordat je naar bed gaat.”

 Wat als je dan alsnog gaat piekeren?
“Het begint bij bewustwording: welke gedachten maken je onrustig? En dan is het belangrijk dat je deze gedachten gaat voorkomen als je in je bed ligt. Soms heb je de mogelijkheid om hiervoor te kiezen, als je in slaperige toestand naar het toilet gaat, merkt dat de gedachten zich aan je opdringen en ze dan bewust van je afduwt, of ergens anders aan gaat denken.”

 Maar wat als je die keus niet hebt?
“Er zijn een paar technieken die je dan kunt toepassen. De eerste is je concentreren op je ademhaling. Dwing jezelf om kalm in en uit te ademen, zodat je hartslag tot rust komt. Adem bijvoorbeeld vier tellen in en vier tellen uit. Voor sommige mensen werkt ook een ontspanningsoefening, zoals je concentreren op je tenen, je voeten, je benen, etcetera, tot je je hele lichaam bent af gegaan en in slaap gevallen bent.”

 En als dat niet helpt?
“Als de nare gedachtes zich aan je blijven opdringen, probeer dan in plaats van aan frustraties of problemen te denken aan zaken waar je een positief gevoel bij krijgt. Een mooi strand, iemand die lief voor je is, of een prachtige kamer. Een prettige emotie brengt je lichaam vanzelf tot rust. Wanneer dit niet lukt, kun je ook de gedachtenstroom doorbreken door uit bed te gaan en een beker warme melk te drinken.”

 Vaak lijken gedachten over elkaar heen te buitelen als je piekert…
“Dan kan het helpen om een notitieblok naast je bed te leggen, zodat je daarop je gedachten kunt schrijven. Zo hoef je ze niet meer te onthouden, want je hebt ze op papier gezet. Het is een handige manier om je gedachten te ordenen, en je kunt ook achter elk ‘probleem’ dat je opschrijft, meteen een oplossing zetten. Vaak blijkt het probleem overdag veel minder groot aan te voelen dan ’s nachts in je bed.”

 Als je je slaap hard nodig hebt, blijf je vaak langer wakker liggen…
“Klopt, doordat je dan de neiging hebt om de gedachten en emoties met geweld weg te duwen. Het werkt beter om ze voorbij te laten drijven als wolkjes, zonder er verder veel aandacht of emotie aan te besteden. Je mediteert ze eigenlijk weg. Je kunt ook je wekker van je af draaien, zodat je niet steeds in de stress schiet als er weer een uur voorbij is gegaan. Realiseer je ook: slaap je niet, dan rust je toch. Vaak hebben mensen het gevoel dat ze de hele nacht wakker hebben gelegen, maar dan blijken ze toch wel wat uren geslapen te hebben. Maak je dus vooral niet te druk over het wakker liggen.”

Heleen de Jonge geeft een anti-piekerworkshop. Lezeressen van Viva.nl krijgen maar liefst 25% korting! Kijk voor meer info op www.heleendejonge.nl

Foto: 123RF