Je bent hier: Home > Health > Tips voor de wandelvierdaagse

Tips voor de wandelvierdaagse

Health
Tips voor de wandelvierdaagse

Vanaf dinsdag 21 juli gaat de Vierdaagse in Nijmegen weer van start. Jaarlijks lopen er ongeveer zo’n 42.000 wandelaars mee. Loop jij dit jaar mee, of doe je mee met een andere wandelvierdaagse? Flair geeft je de beste tips voor tijdens het wandelen!

Warming up

Ga altijd langzaam van start met de wandeltocht van de dag. Hierdoor worden je spieren rustig warm. Je kunt het looptempo verhogen wanneer je spieren goed warm zijn.

Luister naar je lichaam

Gaat het even wat minder? Doe dan wat rustiger aan en verlaag je looptempo. Begin vooral tijdens de vroege uurtjes van de wandeltocht niet te hard, maar bouw het langzaam op. Lopen met goed opgewarmde spieren verkleint ook weer de kans op blessures. Wanneer je gaat rusten op een rustplaats, doe dit dan niet te lang. Je spieren verstijven en je zult merken dat het steeds lastiger wordt om op gang te komen. Ga daarom ook niet te lang zitten in een omgeving waarin je te snel afkoelt.

Eten en drinken

Het is erg belangrijk om goed te drinken tijdens het wandelen, vooral als de temperaturen boven de 20 graden komen. Als je ervoor zorgt dat je per uur dat je wandelt ongeveer 750 ml drinkt, dan zit je goed. Je kunt zelfs beter regelmatig kleine hoeveelheden drinken dan in één keer een hele waterfles achterover slaan. Door te weinig drinken:

  • Verslechtert de prestatie
  • Verhoogt het risico op oververhitting
  • Vergroot de kans op flauwvallen

Als laatste is het belangrijk dat je een regelmatig eetpatroon aanhoudt. Tijdens de tocht kun je bijvoorbeeld een snoepje nemen met druivensuiker. Drink bij voorkeur water, thee of sportdranken. Koolzuurhoudende frisdranken zijn minder geschikt en alcohol wordt afgeraden.

Begin op tijd met tapen

Loop je wandelschoenen goed in! Dit is erg belangrijk om blaren te voorkomen. Zijn er plekken op je voeten waarvan je weet dat je snel blaren hebt? Tape deze dan alvast in voordat je aan de wandeltocht begint. Als je dit pas doet zodra je de blaar hebt, is het al te laat. Als je gebruik maakt van een rustplaats en je hebt niet echt last van je voeten: laat je schoenen aan! Tenzij je van sokken wilt wisselen natuurlijk.

Extra sokken

Zorg altijd dat je een paar extra sokken bij je hebt. Wissel halverwege de wandeling van sokken, zodat je steeds met droge sokken loopt. Vochtige of natte sokken zorgen er namelijk voor dat de huid verweekt en hierdoor wordt de kans op blaren weer hoger. Je voeten goed insmeren met talk zorgt ook dat de huid minder gaat verwerken.

Toch blaren of pijnlijke voeten?

Het is supervervelend als je toch last krijgt van pijnlijke voeten of zelfs blaren. Dit is helaas niet altijd te voorkomen, zorg er daarom voor dat je altijd op pad gaat met blarenpleisters.  Je zult ook zien dat er bij de Vierdaagse verschillende verzorgingsposten zijn waar ze blaren behandelen.

Succes!

 

 

 

 

Shoppen is altijd een goed idee