Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Geen zin om te sporten? Zo ga je wel!

Geen zin om te sporten? Zo ga je wel!

Health
Geen zin om te sporten? Zo ga je wel!

Na een lange dag werken kom je thuis en plof je op de bank. Je had je nog zo voorgenomen om te gaan sporten, maar het liefst blijf je nu zitten waar je zit. Hoe kun je ervoor zorgen dat je op dit soort momenten toch gaat? We vroegen het aan Marije de Vries van de Fitnessbijbel voor vrouwen.

Sport op vaste tijden van de week

‘Als je dit een tijdje volhoudt, raak je aan deze tijden gewend en plooit je leven zich er als het ware vanzelf naar. Als jij bijvoorbeeld elke dinsdagavond en donderdagavond gaat sporten, weten alle belangrijke mensen in je leven binnen de kortste keren dat ze die avonden niet op je hoeven te rekenen.’

Neem je voor er wat minder fanatiek tegenaan te gaan, maar ga wel!

‘Of zeg: ‘Oké, ik ga naar de sportschool, al is het alleen maar om een kop thee te drinken of even te kletsen.’ Vooral in het begin is het ritueel om op vaste tijden naar het fitnesscentrum te gaan bijna belangrijker dan het sporten zelf. Door altijd op de vaste ogenblikken te gaan, raakt de gewoonte om te gaan sporten sneller ingesleten. Zit je eenmaal op je fiets, dan weet ik bijna zeker dat je ook de volgende stap zet en een halfuur later staat te zweten op de crosstrainer. Of je doet toch lekker fanatiek mee in de groepsles, ondanks je voornemen jezelf te sparen.’

Maak belangrijke afspraken van je sportmomenten

‘Bijvoorbeeld door een personal trainer te nemen. Het is veel lastiger een afspraak met hem of haar af te zeggen, dan met jezelf. Of vind een sportmaatje, maar ga samen niet steeds opnieuw onderhandelen wanneer je gaat en kies vaste momenten in de week. Geen geld voor een personal trainer en niemand om te sporten? Wat ook al helpt, is aan het einde van de les aan de trainer en andere deelnemers beloven dat je er de volgende keer weer bij bent.’

Analyseer of er sprake is van een bepaald afhaakpatroon

‘Onze wilskrachtbatterij is elk morgen opgeladen, tegen de avond is-ie bijna leeg. Dus haak je steeds ’s avonds af, gooi je schema dan radicaal om en verzet het sporten naar de ochtend, als je nog vol frisse wilskracht zit.’

fitnessbijbel-voor-vrouwenMeer goede tips vind je in de Fitnessbijbel voor vrouwen. Onder andere verkrijgbaar via Bol.com voor € 24,95. (Cocobooks, ISBN/EAN: 978 90 79142 17 0)

Shoppen is altijd een goed idee