Je bent hier: Home > Health > Een negatief lichaamsbeeld? Déze 7 stappen helpen je van dat gevoel af te komen

Een negatief lichaamsbeeld? Déze 7 stappen helpen je van dat gevoel af te komen

Health
Een negatief lichaamsbeeld? Déze 7 stappen helpen je van dat gevoel af te komen

Eerlijk is eerlijk, we zijn vaak superstreng voor onszelf. Dat is nergens voor nodig, want deze negativiteit maakt het leven er niet leuker op. Sterker nog, een negatief lichaamsbeeld maakt je onzeker en kan je tegenhouden in de dingen die je wil doen. 

Stap 1: Ontvolg negativiteit op social media

We brengen een hoop tijd door op sociale media, wat niet altijd een positieve uitwerking heeft op je lichaamsbeeld. Laten we daarom de tijd die we online doorbrengen wat leuker maken. Hoe? Ontvolg alles en iedereen die een negatieve invloed op je gevoel heeft. Dan is het tijd op zoek te gaan naar accounts die je wel inspireren. Denk aan mensen die posten over body positivity of je mindset verbeteren.

Stap 2: Leer jezelf anders te denken over eten

Zie eten als iets wat je energie geeft, en leer voelen wat je lijf nodig heeft. Dit zal in het begin wat lastig zijn, maar al snel zul je doorkrijgen wat goed voor jou werkt. Kijk dan ook naar de voedingsstoffen die het eten je geeft, niet naar de calorieën die het bevat.

Stap 3: Maak een lijst met alle leuke dingen aan jezelf

Oké, dit zal een beetje gek voelen, maar vertrouw ons: het werkt echt. Schrijf op wat je allemaal leuk aan jezelf vindt. Zo leer je je lijf en mind waarderen en je focussen op de mooie dingen. Denk aan je uiterlijke kenmerken maar ook je skills en karaktereigenschappen waar je je goed over voelt. Vergeet ook niet te denken aan wat je allemaal met je lijf doet. Je kan ermee knuffelen, dansen, verplaatsen. Een andere tip: ga voor de spiegel staan, het liefst naakt, en som alles op wat je ziet en mooi vindt. Dat ene moedervlekje, de nagel van je pink. Alles wat je je maar kan bedenken. Het waarderen van deze kleine dingen helpt ook voor een positiever lichaamsbeeld.

Stap 4: Pas op je woorden

Je hebt het waarschijnlijk niet eens door, maar ongemerkt praat je vaak negatief over je eigen lichaam en dat van anderen. Terwijl wat je zegt, deels bepaalt hoe je denkt. Let dus op je woorden! Des te positiever je naar jezelf en anderen kijkt, des te positiever je blik overall wordt. Oordelen over andermans lijf, maakt je ook extra kritisch op je eigen lijf, en vice versa.

Stap 5: Beweeg

Bewegen is fijn en toch zien we er vaak zo tegenop. Jammer, want het is gezond en maakt je gelukkiger. Natuurlijk hoef je niet meteen een marathon te rennen, een kleine wandeling zorgt er al voor dat je lichaamsbeeld beter wordt. Ga op zoek naar iets wat echt bij jóu past. Dansen, skaten, wandelen, boksen. Het kan van alles zijn, als het je maar goed laat voelen.

Stap 6: Soms voel je je rot, dat is ook oké

Heb je al lange tijd last van een negatief lichaamsbeeld? Dat is niet van de ene op de andere dag veranderd. Het heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd. Er zullen altijd dagen tussen zitten waarin het allemaal tegenzit. Je wil niets liever dan een serie aanzetten en chocola eten op de bank. Dat is écht niet erg. Er zijn goede en slechte dagen en die wisselen elkaar nou eenmaal af. Accepteer dat het niet altijd op rolletjes loopt en zie dat daar oké mee zijn, een stap in de goede richting is.

Lees ook:
#geenrozewolk: ‘Hoe je je mindset positief houdt tijdens de coronacrisis’

Stap 7: Stop met vergelijken

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: stop met vergelijken. Dat iemand anders mooi is, maakt jou niet minder mooi. Daarnaast, iets wat jij minder leuk vindt aan jezelf, ziet iemand anders juist als iets wat jou uniek en geweldig maakt. Focus op plezier hebben, jezelf omarmen en zijn wie je bent – in alles wat je bent. You deserve this!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee