Je bent hier: Home > Health > Tijd voor bezinning

Tijd voor bezinning

Health
Tijd voor bezinning

Zo aan het eind van het jaar, en het begin van het nieuwe jaar, is de perfecte tijd voor bezinning.

Sta eens stil bij wat je het afgelopen jaar allemaal wel en niet gedaan hebt, en wat je in het nieuwe jaar gaat oppakken of voortzetten. Dit zijn onze tips voor bezinning:

* Ga er echt even voor zitten. Zorg dat je bijvoorbeeld een uurtje helemaal alleen thuis bent, zodat je niet afgeleid wordt. Schrijf alles op wat in hoofd schiet, als je nadenkt over wat je hebt gedaan en wat je nog wilt doen. Dat kan van alles zijn, dingen op je werk, vriendschappen, gezin, relatie, praktische dingen, enz.

* Maak ook eens een lijst van alle hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Wat is voor herhaling vatbaar? Hoe voelde je je op een bepaald hoogte- of dieptepunt? Hoe kwam je daar? Zo geef je jezelf wat wijze lessen voor het komende jaar.

* Maak je voornemens niet té ambitieus. Zorg ervoor ze echt uitvoerbaar zijn voor je, anders stel je jezelf straks teleur als je het niet gedaan hebt. Wat je wel kunt doen is een ambitieus voornemen in delen splitsen. Wat is de eerste stap richting dit doel? En wat is de tweede? Zo kun je je ambities op je eigen tempo vormgeven.

* Leuk (maar confronterend) voor oud & nieuw met vrienden: Laat een ander je goede voornemens bewaken. Schrijf je goede voornemens op, en zet er ook een tegenprestatie bij, voor als het je volgend jaar niet gelukt is om je voornemens waar te maken. Als je dit samen met vrienden doet, en je elkaars voornemens én tegenprestaties bijhoudt, moet je ze wel volhouden! Anders krijg je het volgend jaar te horen!

Shoppen is altijd een goed idee