Je bent hier: Home > Health > In de categorie ‘hoe overleef ik de hittegolf’: zó weet je wanneer je te weinig water drinkt

In de categorie ‘hoe overleef ik de hittegolf’: zó weet je wanneer je te weinig water drinkt

Health
In de categorie ‘hoe overleef ik de hittegolf’: zó weet je wanneer je te weinig water drinkt

Deze week gaat het ‘best wel warm’ worden. Het exacte woord dat meteorologen hebben laten vallen is zelfs ‘superhittegolf’. En tijdens warme – en zeker tijdens hete – dagen is hydrateren een must. Maar hoe weet je nou of je voldoende water drinkt?

Hoeveel water drinken is gezond?

Ben jij het eeuwige gezeur over genoeg water drinken zat? Nou, dan eerst nog even dit: voldoende water drinken is echt heel belangrijk. Je lichaam bestaat voor 60 à 70 procent uit vocht en dat vocht hebben we nodig voor een heleboel dingen. Denk aan het aanmaken van speeksel, de afvoer van afvalstoffen… Ons vochtverlies zit immers nooit stil: via urine, speeksel, tranen en zweet sijpelt het ons lichaam uit. Logisch dus dat dit gecompenseerd moet worden. En omdat je op warme (hete!) dagen meer zweet, zul je dus ook meer moeten compenseren. Waaraan kun je merken of je te weinig water drinkt?

Lees ook
Water drinken uit een flesje? Waarom dat geen goed idee is

1. Je huid is minder elastisch

Voedingsdeskundige Sanne Mouha legt aan HLNB.be uit dat bij een vochttekort je lichaam voorrang geeft aan primaire functies zoals je hart en bloeddruk. Je huid is geen prioriteit. Daarom ondervindt je velletje als een van de eerste dingen hinder van een vochttekort. En tada, dat verklaart je droge huid, zoals droge lippen.

2. Opstopping van afvalstoffen

Bij een vochttekort zul je minder vaak naar het toilet moeten en zal je toiletbezoek ook wat ‘moeizamer’ verlopen. Dit komt doordat je afvalstoffen zich gaan opstapelen, waardoor je je ook zwakker en suffer voelt.

3. Hoofdpijn steekt de kop op

Aha, één van de bekendste te-weinig-water-signalen. Naast de opstapeling van afvalstoffen wordt ook je interne temperatuur minder efficiënt geregeld. Hierdoor heb je een stijgende bloeddruk en kan er hoofdpijn ontstaan. “Het voelt aan als migraine, maar dat is het eigenlijk niet. Nog zo’n nadeel: als je bloeddruk stijgt, kun je duizelig worden en in extreme gevallen zelfs flauwvallen.”

4. Knipperen tegen de droogte

Mouha legt uit: “Ik kan me goed inbeelden dat je meer knippert als je waterpeil op een laag pitje staat. Het doel van knipperen is immers om je oog gezond en nat te houden.”

Lees ook
We drinken volgens onderzoek te weinig water: 9 tips om er wél in te slagen

Geen exacte hoeveelheid

Maar hoeveel moet je dan drinken? Dat verschilt per persoon, maar twee liter per dag wordt vaak aangehouden als richtlijn. Zweet je meer, dan moet je ook meer drinken. Heb je dorst? Meer drinken. Vind je water saai? Voeg dan één van deze gezonde smaakmakers toe om van je glas een feestje te maken. Zo. En nu eerste weer een loopje naar de kraan.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: VIVA | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee