Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Schrap die to-do list: een ta-da list geeft je veel meer voldoening

Schrap die to-do list: een ta-da list geeft je veel meer voldoening

Schrap die to-do list: een ta-da list geeft je veel meer voldoening

Wanneer je dingen niet hebt kunnen afstrepen op je to-do lijst voelt dat toch niet helemaal fijn. De voldoening mist, terwijl je die juíst net wel even kon gebruiken. Maak daarom kennis met de ta-da list.

We schreven het al eerder, eigenlijk kun je beter sowieso stoppen met een to-do lijstje bijhouden. Waarom? Nou, omdat het eigenlijk voor meer stress zorgt dan dat het productiviteit oplevert. En dat ene klusje dat telkens maar weer naar de volgende dag wordt verplaatst, blijft als een soort duiveltje op je schouder zitten, waardoor je nooit helemaal ontspant. De oplossing? Een ta-da list.

Lees ook:
Een to do-lijstje bijhouden? Eigenlijk kun je er beter mee stoppen

Een ta-da list is namelijk eigenlijk net zo simpel als het klinkt. In plaats van neer te pennen wat je nog moet doen, schrijf je juist op wat je vandaag, deze week, deze maand allemaal bereikt hebt. Een soort veren in je eigen reet en een heus ta-da moment. Hierdoor houd je overzicht, wat weer heel lekker werkt voor je hersenen. We onthouden namelijk beter dingen die we niet af hebben gekregen dan taken die wel voltooid zijn. ‘Onvoltooide items die we hebben verwaarloosd zijn als cognitieve jeuk’, verklaarde Bluma Zeigarnik, een Russische psychiater, al in 1920.

Vier prestaties

En waar een to-do list stress in de hand werkt – ik heb dit nog niet af en dat niet – viert een ta-da lijst juist je prestaties. Die afspraak met de dokter? Heb je wel gewoon gemaakt ondanks je belangst. En die vergadering waar je enorm tegenop zag? Heb je simpelweg even genaild. Van grote tot kleine dingetjes, het maakt niet uit: successen moeten je vieren. Je focus ligt dan ook voortaan op wat je wél bereikt hebt en niet langer op wat je allemaal niet af hebt gekregen.

Gelukkiger

Niet alleen voel je hierdoor meer zelfvoldoening, een dergelijk lijstje heeft nog een ander aantrekkelijk gevolg: je zult zien dat je meer motivatie hebt om door te gaan en nog even die extra taken uit te voeren. Want ja, deze mogen allemaal weer op je ta-da list. Door je te richten op het positieve, breng je een soort eerbetoon aan jezelf, waardoor je weer een impuls voelt om net nog even die vervelende opdracht af te maken.

Zo werkt het

Maar hoe werkt het nu? Nou, eigenlijk precies zoals jij dat wil. Schrijf alles op van groot tot klein wat je vandaag hebt weten te bereiken. Mocht dat iets te veel van het goede zijn, dan doe je het per week, per maand of net wat jij fijn vindt. Goede voornemens voor 2020? Misschien is het ook wel een idee om te kijken wat je in 2019 allemaal hebt weten te doen. Van meer tijd in de natuur tot die stap op je werk: alles mag erop en alles is goed. Kijk dan ook niet wat in 2020 nog anders moet, maar waar je graag van zou willen zeggen, dat heb ik toch maar mooi geflikt. Oftewel: ta-da!

Bron: Forbes, Medium, Unique | Beeld: iStock