Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Deze kleine stressmomenten hebben een grotere impact op je slaap dan je denkt

Deze kleine stressmomenten hebben een grotere impact op je slaap dan je denkt

Deze kleine stressmomenten hebben een grotere impact op je slaap dan je denkt

Als je door een break-up gaat of je baan verliest, is het niet gek dat je kampt met slapeloze nachten. Wist je dat juist ook kleine stressmomenten van alledag behoorlijk kunnen rommelen met je slaap? Apart van elkaar lijkt het geen big deal, maar bij elkaar opgeteld hebben juist al die kleine stressmomenten impact. 

Het zit ‘m in de kleine dingen

Een stressmoment zorgt, hoe kort ook, voor de aanmaak van cortisol en adrenaline. Die twee hormonen brengen je lichaam in de vecht- of vluchtmodus. Als je regelmatig in zo’n verhoogde staat van alertheid verkeert, heeft dat een negatief effect op je slaap.

Juist op de momenten dat je even rust hebt, valt je brein je lastig met to do-lists en zorgen. Overdag is er genoeg afleiding omdat soort gedachten weg te drukken, maar in bed heb je alle tijd die nog eens goed te overdenken. Pas als je bewust bent van je stress en wat je stress geeft, kun je dat aanpakken. En die stress zit ‘m juist vaak in die ‘kleine’ dingen waar je misschien wel dagelijks mee te maken hebt.

1. Gesprekken overdenken

Of je nou praat met een collega, appt met een vriendin of een gesprekje aanknoopt met de cassière: gedurende de dag is er voldoende gelegenheid voor ongemakkelijke gesprekken. In sociale interactie wordt ook zoveel níet gezegd of non-verbaal overgebracht, dat het alle ruimte biedt om eens goed te analyseren wat de ander nou eigenlijk bedoelde of hoe wat jij zei op de ander over kwam.

Plan een moment voor het slapen gaan in om dat soort gesprekken te herbeleven als je weet dat je dat van nature doet. Schrijf op hoe het ging en wat je dacht en neem ook andere gedachten of zorgen die op je drukken mee. Zo geef je je hersenen een outlet en verminder je de druk om dat later op de avond nog een keer te overdenken.

2. Door een negatieve bril kijken

Zet je in de file je favoriete playlist op of baan je je al toeterend en schelden een weg door de menigte? Als je een mail met een tikfout verstuurt, kun je daar dan om lachen en je fout toegeven of ben je de rest van de dag boos op jezelf? Iets negatief bestempelen vergroot je stressreactie. Dat negatieve gedachtenpatroon zorgt ervoor dat je eindeloos blijft hangen in waarom je deed wat je deed en welke rampscenario’s eventueel uit kunnen komen.

Als je jezelf de volgende keer betrapt op een negatieve lens, probeer dan te kijken of je de situatie een positieve draai kunt geven. Dat is een kwestie van oefenen, maar als het lukt, zul je zien dat je minder gestrest door het leven gaat.

3. Teveel plannen

Je probeert op een dag zoveel mogelijk gedaan te krijgen en denkt dat je slim bent door alles strak te plannen. Gevolg: je voelt je de hele dag gejaagd en hebt geen vrije tijd. Juist die vrije tijd is belangrijk; je hebt het nodig om de stress van de dag te verwerken zodat je rustig kunt slapen. Het is niet makkelijk, maar de beste oplossing is af en toe ‘nee’ zeggen. Gun jezelf tussen je planning door ook wat tijd om gewoon wat uit het raam te staren.

4. Te laat komen

Met een bomvolle agenda dient zich het volgende probleem aan: je holt de hele dag van hot naar her. Naar de trein rennen jaagt niet alleen je hartslag over de kling; te laat komen zorgt voor een sneeuwbaleffect waardoor je het gevoel hebt dat je de tijd nooit meer inhaalt. Enter een vloedgolf aan stress die je de hele dag achtervolgt.

Wees strikt met je tijd. Vooral in de ochtend kun je vaak veel winnen. Je kunt beter vijf minuten vroeger opstaan dan dat je net eigenlijk vijf minuten te kort komt om op je gemak op tijd te komen. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende wekkers op je telefoon te gebruiken om jezelf eraan te herinneren dat het tijd is te gaan.

5. Klusjes en taken uitstellen

De belastingaangifte uitstellen lijkt misschien verlichting te geven, maar niets is minder waar. Wat gebeurt is namelijk dat die aangifte als een soort dreigende bui boven je hoofd blijft hangen. Die bui houdt je wakker omdat het je zenuwstelsel triggert en aanmoedigt om te bevriezen, te vluchten of te vechten. Het lichaam bereidt je als het ware voor om fysiek in actie te komen – ook als dat dus helemaal niet nodig is. Dat is een rotgevoel, en al helemaal wanneer je niets liever wil dan nachtrust.

Het simpele antwoord: stop met uitstellen. Het kan ook nuttig zijn om voor het slapen te gaan iets te doen wat je zenuwstelsel kalmeert. Neem een warme douche, lees een boek of luister ontspannende muziek.

6. Chaos

Als het je aan een dagelijkse routine ontbeert of je huis een vuilnisbelt is, zorgt dat geheid voor stress. Denk maar aan hoe je door het briest als je wéér je sleutels niet kunt vinden en je vijf minuten geleden al weg had moeten gaan. Dat heeft als nare bijkomstigheid ook dat je kwaad wordt op jezelf en je ’s avonds in bed afvraagt waarom je het niet wat georganiseerder aanpakt.

Probeer voortaan je dag wat doelbewuster door te komen. Kijk hoe je reageert op die kleine stressmomenten zonder jezelf er om af te rekenen. Denk na over hoe je je routine wat soepeler kunt verlopen. Leer jezelf aan sleutels áltijd op dezelfde plek neer te leggen als je thuiskomt. Het is ook een goed idee om voor het slapen gaan snel op te ruimen zodat je de dag begint in een opgeruimd huis.

7. Kleine woordenwisselingen

Ook al is er niet met deuren geslagen of geschreeuwd; kleine woordenwisselingen of irritaties met anderen kunnen aan je vreten. Dat heeft alles te maken met je stresshormonen. Die wachten tot je hersenen alle rust hebben om nog eens goed te overdenken wat er is gezegd. Je bedenkt wat je had willen zeggen, hoe je anders zou hebben gereageerd of raakt opnieuw geïrriteerd.

Merk je dat je die irritatie of mini-ruzie herleeft? Stap dan uit bed en ga er niet eerder in tot je echt moe bent en je jezelf hebt overtuigd dat dit iets is voor de volgende dag. Je kunt stress – zeker middenin de nacht – niet zomaar oplossen, maar je kunt wel manieren vinden om er beter mee om te gaan.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Bustle | Beeld: Getty