Je bent hier: Home > Health > Sportoefeningen voor op de trap

Sportoefeningen voor op de trap

Health
Sportoefeningen voor op de trap

Simpele sportoefeningen voor thuis. Flesje water bij de hand, een handdoekje en sporten maar op de trap. 

Leg curl

Ga onder aan de trap op je rug liggen. Je kunt op een matje of handdoek gaan liggen voor een zachtere ondergrond. Je knieën zijn gebogen en je voeten rusten op een van de onderste traptreden (één of twee treden hoger). Lift je heupen, zodat je lichaam van je knieën tot je schouders een rechte lijn vormt. Kom dan weer terug in de beginhouding maar dan zónder je billen met de grond aan te raken. Dit is één herhaling, doe er in totaal vijftien.

Lunges

Lunges zijn goed voor je hamstrings enbilspieren. De bekendste lunge-oefening is de front lunge. Komt-ie: zet je voeten vlak naast elkaar. Stap met één been naar voren op de eerste traptrede, totdat je been een hoek van 90 graden maakt. Keer weer terug naar de beginpositie en doe hetzelfde met het andere been. Om intenser te trainen, kun je tijdens de oefening ook kleine gewichtjes in je handen houden.

Hiken

Maak een stevige bergklim, maar dan op de trap. Zo doe je dat: begin onder aan de trap. Loop naar boven en sla steeds één trede over. Nu zet je je benen en billen flink aan het werk. Voer het tempo steeds een beetje op als je opnieuw aan de klim begint. Intensief naar boven en ontspannen naar beneden. En opnieuw. Je kunt er eventueel ook voor kiezen twee treden over te slaan.

Hardlopen

Allereerst, zorg dat je je sportschoenen aan hebt, we willen geen ongelukken. Sokken zijn dus uit den boze. Zet de timer en ren gedurende deze tijd de trap op en neer. Een goede cardio-oefening, goed voor de vetverbranding!

Dippen

Ga met je rug naar de trap toe staan. Ga met je benen gestrekt zitten op de trap en steun met je handen op een traptrede hoger. Strek je armen en breng hiermee je heupen omhoog van de trap. Nu ga je dippen door je armen weer te laten zakken én weer strekken. Hoe lager je zakt, des te zwaarder de oefening zal zijn.

Ps. Vergeet niet voor het sporten eerst nog even te rekken en te strekken. Succes!

Shoppen is altijd een goed idee