Je bent hier: Home > Health > Wel of niet sporten tijdens de zwangerschap? Een expert geeft het verlossende antwoord

Wel of niet sporten tijdens de zwangerschap? Een expert geeft het verlossende antwoord

Health
Wel of niet sporten tijdens de zwangerschap? Een expert geeft het verlossende antwoord

Ben jij een echte fit girl en wil je dit tijdens je zwangerschap het liefst doorzetten, maar heb je geen idee of je dan verantwoord bezig bent? Bewegingsdeskundige Esther van Diepen vertelt je hoe het nou precies zit.

Onderzoek

Sommigen moeten er niet aan denken, anderen krijgen er geen genoeg van: sporten. Hoor je nou tot de laatste categorie en wil je tijdens je zwangerschap in beweging blijven? Dat kan! Je kunt namelijk ook tijdens je zwangerschap gewoon door blijven sporten. Sterker nog: het wordt door experts zelfs aangeraden om als zwangere vrouw de sportschool in te duiken. Zo blijkt uit een onderzoek van Canadese wetenschappers dat sporten tijdens de zwangerschap eventuele complicaties met 40% kan verminderen.

Flexibeler tijdens de laatste loodjes

Daarnaast kan het sporten tijdens de zwangerschap voor veel voordelen zorgen. Zo komen zwangere vrouwen die blijven sporten vaak op een gezonde manier aan, slapen ze beter en hebben ze minder last van de welbekende zwangerschapskwalen. Daarnaast ben je vaak flexibeler wanneer je buik groter en groter wordt, waardoor het makkelijk wordt om je tijdens de laatste loodjes te bewegen. En dat blijkt niet alles. Niet alleen tijdens je zwangerschap kun je er voordelen uithalen, ook tijdens de bevalling en erna kan het sporten van pas komen. Zo herstellen vrouwen die tijdens de zwangerschap sporten vaak sneller en hebben ze eerder hun oude lijf terug. Al is dat laatste natuurlijk een stuk minder belangrijk.

Lees ook
Overspoeld met complimenten: Kim Feenstra pronkt met groeiende babybuik in de sportschool

Rust pakken

Ben je du moment zwanger en denk je nu flink los te kunnen gaan in de gym? Er zit dus wel een flinke ‘maar’ aan sporten tijdens je zwangerschap. Zo wordt het alleen geraden als je nergens last van hebt. Bij bekkenklachten of extreme vermoeidheid kun je namelijk beter je rust pakken dan je lichaam te overbelasten. Ook zit er uiteraard een verschil tussen het begin en de laatste loodjes. Naarmate je zwangerschap zul je het ook in de sportschool rustiger aan moeten doen en je sportschema aanpassen. Last but not least: luister altijd goed naar je lichaam en forceer niks. Alleen dan kan het sporten je voordelen opleveren!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Ouders van Nu | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee