Je bent hier: Home > Health > Sporten op het werk

Sporten op het werk

Health
Sporten op het werk

Vier oefeningen die je tijdens het werk kunt doen.

Beweeg op het werk!
De hele dag achter een bureau zitten is niet bevorderlijk voor je lichaam. Je zit uren in dezelfde houding en beweegt alleen een paar meter wanneer je naar de toilet moet of wat drinken wilt halen. En als een lieve collega aanbiedt om drinken voor je te halen, kun je die paar meter beweging ook weer van je lijstje afstrepen.

Dat moet anders! Je kunt er natuurlijk voor kiezen om na het werk de schade in te halen door te gaan sporten, maar je kunt ook sport naar je werk brengen. Hoe? Vrouwonline leidt je de weg naar een sportieve zit.

Oefening 1: Arm- en buikspieren
Met deze oefening train je de arm- en buikspieren. Houd je lichaam recht door je buikspieren aan te spannen, terwijl je met je armen op je bureau leunt. Je armen moeten een hoek van 90 graden maken, het is daarom belangrijk dat je tafel op de de juiste hoogte staat. Je stoel staat op de juiste hoogte wanneer je benen een hoek van 90 graden maken en je voeten op de grond komen. Terwijl je deze positie aanhoudt, hef je elke knie tien keer omhoog. Dan zak je 5 keer door je armen en maak je een ‘pompbeweging’. Herhaal deze oefening 3 tot 4 keer.

Oefening 2: Nek en schouders
Dit is een goede ontspanningsoefening voor de nek en schouders. Trek de schouders 1 voor 1 of tegelijk op richting de oren. Houd deze stand 6 seconden vast en laat je schouders dan rustig weer zakken. De armen laat je ontspannen hangen. Herhaal dit 10 keer.

Oefening 3: Beenspieren
Dit is een goede oefening voor je beenspieren. Sta recht, met je schouders en hoofd naar achteren. Breng 1 been naar achter totdat je bovenlichaam parallel met de vloer is. Gebruik je heupen terwijl je voorover buigt als je dit doet. Wellicht lukt het je niet direct om je been parallel met de vloer te krijgen, maar probeer je been zo ver mogelijk naar achteren te strekken. Hou dit gedurende 3 seconden vol en ga dan naar je startpositie. Doe dit gedurende 1 minuut, wissel dan van been en herhaal de oefening.

Oefening 4: Nek
Dit is een goede ontspanningsoefening voor de nek. Houd je hoofd recht en draai je hoofd zover mogelijk naar rechts tot je niet verder meer kan. Houd dit 6 seconden vast. Draai dan je hoofd, via de kin op de borst, naar links. Je draait je hoofd dus maximaal in een halve cirkel. Herhaal dit 10 keer.

Succes!

Bronnen:
Goedgevoel.be
Edufit.nl

Shoppen is altijd een goed idee