Je bent hier: Home > Health > Sporten met spierpijn

Sporten met spierpijn

Health
Sporten met spierpijn

Je zit net lekker in je sportritme en dan…krijg je flinke spierpijn. Is het slim om te sporten als die work-out van eergisteren nog voelbaar is? 

Sporten met spierpijn

Branden je billen, armen, buik- of beenspieren? Goed gedaan! Spierpijn is heel normaal en het gevolg van melkzuur in je muscles. De pijn verdwijnt vaak snel weer vanzelf, soms duurt het wat langer. In plaats van een dag, wel twee of drie dagen. Dit wordt ook wel uitgestelde spierpijn genoemd.

Wat is spierpijn?

Spierpijn is een reactie in de cellen van je spieren die lijkt op een ontsteking, waardoor je spieren opzwellen. Deze ‘pijn’ komt opzetten als je een nieuwe sport beoefent, als je na een periode van weinig beweging weer in actie komt of wanneer je wekenlang blijft sporten zonder rustmomenten. Deze zogeheten uitgestelde spierpijn kan voor even geen kwaad, maar als het langer aanhoudt, neemt de kans op blessures toe.

Sporten

Dus: last van een beetje spierpijn? Dan mag je gewoon sporten. Zolang de spierpijn mild is en je je oefeningen gewoon kunt doen zonder dat je in pijn verkeert: go for it!

Rust

Het beste middel tegen spierpijn is rust. Een massage kan soms ook verlichtend werken. Zorg dus dat als je last hebt van spierpijn je je lichaam rust gunt. Zo heeft je lijf de tijd zich te herstellen.

Afwisselen

Sport je regelmatig? Wissel dan je routine af om spierpijn te voorkomen. Je beenspieren de ene dag of week, je buikspieren en armen de andere dag of week. Daag diverse spiergroepen uit. Ben je met de ene spiergroep bezig, dan geef je de andere spiergroep rust.

Succes!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee