Je bent hier: Home > Health > Sporten met spierpijn: wel of niet doen?

Sporten met spierpijn: wel of niet doen?

Health
Sporten met spierpijn: wel of niet doen?

Over spierpijn worden vaak veel vragen gesteld. Hoe ontstaat het? Hoe kun je het voorkomen en vooral kun je wel of niet sporten met spierpijn. Flair geeft antwoord! 

Hoe ontstaat spierpijn?

Spierpijn ontstaat door een inspanning (sporten, klussen of huishoudelijk werk) waar je spieren niet aan gewend zijn of waar je spieren voor nodig hebt die je normaal nooit gebruikt. Maar naast een inspanning kan spierpijn ook ontstaan door tocht, een verkeerde houding, griep of een chronische aandoening zoals reuma.

Verschillende soorten spierpijn

Spierpijn kan onderscheiden worden in verschillende soorten: ‘onschuldige’ spierpijn, ‘schuldige’ spierpijn, vroege spierpijn en verlate spierpijn. Een onschuldige spierpijn gaat binnen een paar dagen vanzelf over. Bij een schuldige spierpijn is het erger gesteld met je spieren en is er meestal sprake van een spierscheuring. Dit gaat meestal gepaard met een zwelling en een fikse pijn. Bij een vroege spierpijn voel je de pijn meteen als je een beweging maakt. Je spieren raken dan verzuurd, omdat er meer melkzuur vrijkomt dan er wordt afgevoerd. Als je meer traint, komt dit minder vaak voor. Een verlate spierpijn is pas na een paar dagen voelbaar en niet ernstig. Je spieren worden er juist sterker door.

Wel of niet sporten?

Als je spierpijn hebt, wordt vaak gezegd dat je rustig aan moet doen. Dat klopt, maar helemaal niets doen is niet goed. Juist beweging bevordert de doorbloeding en daarmee ook het herstel van de spieren. Pas wel op met zware trainingen, dat is niet verstandig.

Spierpijn voorkomen en verlichten

Spierpijn kun je niet altijd voorkomen, vooral als je een beweging maakt die je normaal gesproken niet maakt. Toch kun je de pijn wel beperken door vooraf een goede warming-up en na afloop een cooling-down te doen. Zorg er daarnaast ook voor dat je je spieren niet forceert, dus train op het juiste niveau en stretch af en toe. En heb je toch last van spierpijn na afloop? Zwemmen is effectief, net als een dagje naar de sauna om de pijn te verlichten.

Shoppen is altijd een goed idee