Je bent hier: Home > Health > Deze sporten zouden het best bij je passen volgens je leeftijd

Deze sporten zouden het best bij je passen volgens je leeftijd

Health
Deze sporten zouden het best bij je passen volgens je leeftijd

Heb je al allerlei sporten geprobeerd maar is er tot dusver niets wat je langer dan twee weken uithoudt, terwijl de wil om te bewegen er wél is? Je kunt proberen om een workout kiezen die bij je past op basis van je leeftijd; wellicht wordt het dan ineens een stuk gemakkelijker voor je.

Lees ook: Met zoveel sporten blijven je hart en brein gezond

Je zou zeggen dat bepaalde sporten bij je passen omdat je er simpelweg interesse in hebt én er voldoende tijd insteekt. Toch zou je leeftijd ook een vinger in de pap hebben, zo legt Laura Milward, co-founder van het outdoor trainingsprogramma Blitz Fitness, uit aan Vogue UK. Benieuwd welke sporten – volgens Laura – bij jou passen op basis van je leeftijd? Hieronder vind je een overzichtje.

Twintiger

Omdat je op dit moment van je leven nog zo fit bent als een hoentje, kun je de sport beoefenen die je maar wil. ‘Fysiek gezien ben je momenteel op je best’, aldus Laura. ‘Je bent sterk en herstelt snel. Wanneer je een twee voor je leeftijd hebt staan, is het belangrijk dat je goed eet en sport en vooral erg veel varieert. Dit zorgt ervoor dat je je spieren versterkt.’ Volgens de sportgoeroe zijn vooral spinning, hardlopen en boksen voorbeelden van goede sporten voor twintigers.

Dertiger

Ben je een dertiger en doe je aan pilates of yoga? Dan zit je volgens Laura goed. Ze legt uit dat stretchen en lenigheid cruciaal zijn in dit stadium van je leven; niet alleen voor je flexibiliteit, maar ook voor je hart. Daarnaast kun je dankzij deze sporten gemakkelijk de nodige stress van je afschudden.

Veertiger én vijftiger

Volgens Laura mag de hartslag weer iets omhoog worden gebracht wanneer je deze leeftijd hebt bereikt, en daarom zou HIIT-training een goed idee zijn om de hormonale gezondheid te verbeteren. Zijn die korte maar heftige workouts niets voor jou? Ga dan met gewichten in de weer om je lichaam te trainen.

Zestiger

Wat op nummer één staat wanneer je deze leeftijd hebt bereikt, is het behouden van je kracht en flexibiliteit. Daarom is het verstandig om regelmatig met gewichten te trainen, maar ook te werken aan je balans. Daarnaast zou het slim zijn om zo nu en dan een frisse duik te nemen, gezien zwemmen een positief effect heeft op je hart.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN.be | Beeld: iStock