Je bent hier: Home > Health > Sporten met een kater: yay or nay?

Sporten met een kater: yay or nay?

Health
Sporten met een kater: yay or nay?

Je moet er waarschijnlijk écht niet aan denken om je brakke lijf nu in een sportlegging te hijsen, zelfs knipperen doet op dit moment pijn. Toch zou een fikse work-out wel eens het wondermiddel kunnen zijn tegen jouw kater.

Na een avondje stevig drinken (“gesluszkiggg nieuwjsaaaaaaaaaar!”) blijft de alcohol veel langer in je lijf hangen dan je zou denken. Je lichaam moet namelijk hard werken om de giftige stoffen die in alcohol zitten af te breken en het slechte nieuws is dat dat niet sneller gaat dan één glas per uur. Een goeie bodem van oliebollen/een voedzame kapsalon/een groot glas melk/een liter water/twee paracetemol verandert daar absoluut niets aan. Dus als jij gisteravond nog stond te brullen om een laatste FLESJE is de kans dus groot dat je je nu zeer slecht voelt.

Het perfecte redmiddel tegen deze kater: een goeie work-out. Door te sporten, zweet je de giftige stoffen automatisch sneller uit je systeem. Je hebt vast wel eens zo’n after-alcohol zweetaanval gehad, terwijl je simpelweg probeerde je trui uit te trekken. Zo’n zweetuitbarsting is eigenlijk je lichaam die hard probeert alle ellende van gisteravond uit je systeem te krijgen door middel van inspanning. Door deze inspanning te vergroten (sporten!) gaat de boel allemaal een stuk sneller.

Hydrateren!

Maakt het woord ‘inspanning’ je op zich al misselijk? Dat is begrijpelijk en daarom kun je je HIIT-trainingsschema of de allerzwaarste gewichten vandaag beter even laten voor wat ze zijn. Zo veel inspanning voor je uitgeputte lichaam is te veel gevraagd. Beter is om voor een rustig rondje joggen te gaan, of een yogales.

Zorg wel dat je iets gegeten hebt en vooral genoeg gedronken. Je bent waarschijnlijk nog uitgedroogd door de drank, dus begin – voor zover als je dat nog niet gedaan had – met een ten minste een liter water. Eet een uurtje voor je gaat sporten wat havermout en fruit, voor de nodige suikers en eiwitten.

 

 

Lees ook:

Bron: Womenshealthmag.com

Shoppen is altijd een goed idee