Je bent hier: Home > Health > Spelt, zuurdesem, volkoren of meergranen: de verschillen op een rij!

Spelt, zuurdesem, volkoren of meergranen: de verschillen op een rij!

Health
Spelt, zuurdesem, volkoren of meergranen: de verschillen op een rij!

Het eten van granen draagt bij aan een gezond gewicht en vermindert de kans op hart en vaatziekten. Zo slecht zijn granen dus niet zou je zeggen. Waarom dan toch zoveel ophef? Er is gewoon te veel keus! Is het een beter dan het ander? De verschillen tussen spelt, zuurdesem, volkoren én meergranen op een rij.

Spelt

First up is spelt. Spelt bevat gluten, maar deze zijn makkelijk te verteren. Let wel: veel speltbrood bevat ook tarwe. Speltbrood is een onbeschermde naam. Dit wil zeggen dat als er maar een klein deel spelt in je brood zit het al zo mag heten. Het kan dus best zijn dat jij denkt speltbrood te eten, maar het grootste gedeelte uit een ander soort graan bestaat.
Speltbrood is in tegenstelling wat veel mensen denk, qua voedingsstoffen bijna gelijk aan tarwebrood. Ze komen ook uit dezelfde familie. Bij zowel tarwe als spelt zitten de meeste voedingsstoffen in de buitenste laag van de graankorrel. Hoe minder er van de korrel gebruikt wordt, hoe minder voedingsstoffen je overhoudt. Het beste kun je dus kiezen voor een volkorenbrood, waarbij de hele graankorrel gebruikt wordt en dus ook de meeste voedingsstoffen behouden blijven. Je kunt dan dus het beste kiezen voor een speltbrood waarbij de hele granen zijn gebruikt. Helaas is dit door de wetgeving nog niet op alle etiketten terug te vinden.

Zuurdesem

Zuurdesem- of desembrood wordt gemaakt van zuur geworden deeg. Er wordt een dun beslag van meel en water gemaakt en dat moet rusten. Na enkele dagen ontstaat de benodigde microflora van gisten en bacteriën. Het beslag begint op te borrelen en je ruikt een frisse zure geur. Bij het deeg maken wordt iets van dit zure desem deeg toegevoegd om het brooddeeg te laten rijzen. Doordat zuurdesembrood lang rijst, heeft het een bijzondere en volle smaak. Desembrood is daarnaast wat steviger.

Volkoren

Volkorenbrood wordt gemaakt van 100% uit volkoren tarwemeel. Hierbij wordt de volledige graantarwekorrel vermalen en worden in het brood vaak hele of halve tarwekorrels verwerkt. Volkoren zegt dus iets over het gebruik van de hoeveelheid graankorrel. Een brood mag alleen het label volkoren dragen wanneer er meel is gebruikt waarbij de gehele korrel wordt gebruikt, dat heeft de wet zo bepaald. Door te kiezen voor een volkorenbrood krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. De meeste voedingsvezels, vitamines en mineralen bevinden zich in de buitenste laag van de tarwekorrel. Het binnenste gedeelte van de korrel bestaat met name uit koolhydraten en eiwitten. Daarom is volkoren brood veel gezonder dan wit- of tarwebrood.

Meergranen

Meergranen brood bestaat uit verschillende soorten granen en kan worden opgebouwd uit bloem (basis voor witbrood) of (volkoren) tarwemeel. Dit bepaalt hoe gezond het meergranen brood is. Dus om te bepalen of een volkorenbrood gezonder is dan een meergranen brood, zal je eerst moeten weten wat er precies in zit. Vroeger dachten mensen dat je het beste kon kiezen voor het donkerste brood, maar dit is niet zo. Zo kan een meergranenbrood uit verschillende granen bestaan waarvan niet de gehele korrel is gebruikt. Hierdoor kan het brood nog steeds een donkerder kleur hebben dan volkorenbrood, maar het volkorenbrood bevat dan nog steeds meer voedingsstoffen door het gebruik van de hele granen. Dit kun je aflezen van het opgeplakte ingrediëntenstickertje in de Albert Heijn bijvoorbeeld.

Eibertje kiest meer…
In haar nieuwe boek Eibertje kiest meer… gaat onze voedingsdeskundige Eibertje van Halteren nog meer in op de verschillen tussen brood en kun je ook zien welk brood, welke voedingswaarde bevat om de juiste keuze te maken voor de lijn.

Bestel Eibertje haar nieuwe boek nu direct online >>

Shoppen is altijd een goed idee