Je bent hier: Home > Health > Bye bye buikvet! Zo raak je het kwijt

Bye bye buikvet! Zo raak je het kwijt

Health
Bye bye buikvet! Zo raak je het kwijt

Een buikje verdwijnt niet vanzelf, maar met een beetje hulp moet het wel lukken. En denk dan niet alleen aan sit ups, maar ook aan een gezond voedingspatroon, geen stress en voldoende slaap. Weg met dat buikvet!  

Gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon is bepalend voor het verdwijnen van je buikje. Je kunt wel volop trainen, maar als je je voedingspatroon niet aanpast, hebben deze oefeningen geen effect. Door het aantal calorieën te verminderen en te kiezen voor vezelrijke producten (waardoor je lang vol zit) kom je al een heel eind. En vervang je slechte snacks door gezonde snacks, zoals een stuk fruit of een handje noten (niet geroosterd). En heb je altijd suiker in je koffie of thee? Vervang dit door een snufje kaneel. Hiervan is aangetoond dat het helpt om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Ook is het belangrijk om veel vet te eten. Vet? Ja echt, het is effectief om vet te verbranden. Kies overigens wel voor de goede vetten, zoals zalm, avocado’s en walnoten. De omega 3-vetzuren in vette vis helpen de stofwisseling te versnellen, waardoor je meer calorieën verbrandt en dus sneller afvalt. Noten en avocado’s daarentegen zorgen voor een vol gevoel, waardoor je minder snel trek hebt.

Slapen

Zorg dat je voldoende slaapt. Als je te weinig rust krijgt of laat naar bed gaat, wordt je bioritme verstoord. Als je moe bent, produceert je lichaam namelijk meer ghreline. Dit is een hormoon dat afgescheiden wordt door de maagwand en de eetlust opwerkt. Je hebt hierdoor meer trek in suikers.

Voorkom stress

Als je gestrest bent, maakt het lichaam cortisol aan, wat bekend staat als het stresshormoon. Het wordt geproduceerd in stressvolle situaties. Dit is een natuurlijke reactie en heeft als doel ons reactievermogen te versnellen. Ook wordt dankzij cortisol onze pijngrens verhoogd en het lichaam in staat gesteld de strijd aan te gaan. Toch heeft cortisol ook een negatieve kant. De hersenen zien namelijk geen verschil tussen een acute en een chronische situatie. Vooral in laatstgenoemde situatie heeft cortisol juist schadelijke gevolgen voor onze gezondheid. Als de cortisolwaarden langdurig verhoogd zijn, lijdt dit tot verstoring van de bloedglucose, een hoge bloeddruk, verminderde intellectuele prestaties en een grotere kans op overgewicht of obesitas door het vet wordt opgeslagen en niet meer verbrand wordt. Gelukkig helpt lichaamsbeweging om stress te verminderen en dus de cortisolwaarden te verlagen.

Train alle spiergroepen

Door duizend crunches per dag te doen krijg je misschien wel sterke buikspieren, maar met een laagje vet op je buik zie je niet meteen het resultaat dat je graag wilt bereiken. Het is belangrijker om meerdere spiergroepen te trainen en te werken aan je cardiovasculaire systeem. Met cardio verbrand je namelijk het meeste vet en dat is weer nodig om je spieren te zien.

Lees ook