Je bent hier: Home > Health > Slimme tips om minder te snoepen

Slimme tips om minder te snoepen

Health
Slimme tips om minder te snoepen

Af en toe een koekje of een stuk chocolade kan geen kwaad. Maar soms geef je vaker toe aan deze verleidingen dan eigenlijk de bedoeling is. Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat er nergens meer snoep te vinden is in je huis, maar je kunt er ook voor zorgen dat je het snaaien wat beter onder controle hebt. Daarom handige tips om minder te snoepen!

Zoek afleiding

Heb je zin om te snoepen? Zorg dan dat je je aandacht ergens anders op vestigt. Ga bijvoorbeeld de hond uitlaten, zet een kop thee of bel je beste vriendin. Je tanden poetsen of kauwgum kauwen kunnen ook een goede afleiding zijn. Daarnaast kan uitstellen van ‘het moment’ ervoor zorgen dat de drang langzaam afneemt, dubbel zo effectief dus!

Eet voldoende gezonde maaltijden

Als je merkt dat je erg vaak neigt naar veel snoepen door de dag heen, is het misschien een idee je eetpatroon wat aan te passen. Verander bijvoorbeeld je drie grote maaltijden naar 6 kleinere maaltijden. Zo is het eten beter verspreid over de dag en voorkom je een snoep-attack.

Zorg voor gezonde snacks

Vaak werkt focussen op wat je niet mag eten juist averechts, want dan is dat namelijk nog het enige waar je aan denkt. Zorg er dus voor dat er voldoende is wat je wél mag eten. Zorg voor voldoende gezonde en verantwoorde snacks in huis of voor onderweg. Zo is het makkelijker een keuze te maken die gezond is, omdat de meeste opties dan waarschijnlijk gezond zijn.

Vermijd light-producten

Het lijkt de ideale oplossing, maar steeds meer onderzoeken wijzen er op dat je van light-producten juist veel meer eetlust krijgt. Je hersenen krijgen daardoor namelijk wel de melding van suiker, alleen de calorieën ontbreken. Je krijgt daardoor wel het ‘hongersignaal’. Daarnaast kan de drang naar suikers juist verergeren omdat je lichaam naar ‘echte’ suikers blijft hunkeren.

Ga verleiding uit de weg

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk ongezonde dingen in huis haalt. Sla in de supermarkt de ongezonde gang over en ga op feestjes uit de buurt staan van de vette snacks. Het klinkt misschien suf, maar het werkt wel.

Heb aandacht voor je eten

Als je eet, zorg er dan voor dat je op dat moment ook alleen eet. Ga dus niet op de bank voor de televisie zitten eten, want dan eet je makkelijk drie keer zoveel omdat je met je gedachten ergens anders bent. Focus je dus op waar je mee bezig bent. Op deze manier ben je je beter bewust van wat je allemaal naar binnen werkt.

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee