Je bent hier: Home > Health > Slaap je slecht? Pas je voeding aan!

Slaap je slecht? Pas je voeding aan!

Health
Slaap je slecht? Pas je voeding aan!

Kun jij vaak de slaap niet vatten, en lig je geregeld wakker in het holst van de nacht? Dan is het tijd om eens iets anders te proberen dan schaapjes tellen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een aantal voedingsstoffen invloed heeft op jouw slaappatroon.

Een onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Clinical Sleep Medicine, wijst uit dat er een groot verband is tussen de dingen die je eet en de snelheid waarop je in slaap valt. Het eten van veel vezels zou zorgen voor een erg diepe slaap, en het minderen met suiker en verzadigde vetten zou dan weer bijdragen aan minder onderbrekingen tijdens de nachtrust.

De deelnemers aan het onderzoek pasten deze twee veranderingen in hun voedingsschema aan, en merkten al resultaat na slechts één dag! Ze sliepen gemiddeld twaalf minuten sneller in dan participanten die geen wijzigingen in hun eetpatroon doorvoerden.

giphy (2)

Giphy

Op deze voedingsstoffen moet je letten als je vaak de slaap niet kunt vatten!

Vezels
Het eten van vezels draagt bij aan een goede nachtrust. Laat die witte kadetjes voor wat ze zijn, en kies voor stevig bruin brood. Vezels vind je ook in groenten en fruit, zoals kool, broccoli en frambozen.

Suikers
Je krijgt per dag waarschijnlijk veel meer geraffineerde suikers binnen dan je denkt. Probeer te minderen met frisdrank en bereid veel eten zelf, dat scheelt al een hoop! Door minder suikers tot je te nemen per dag, zul je beter slapen en een rustiger gevoel hebben.

Verzadigde vetten
Het is geen goed idee om gelijk alle verzadigde vetten uit je dieet te bannen, maar minderen kan zeker geen kwaad. Sterker nog, het draagt juist bij aan een beter slaappatroon! Vervang af en toe je zuivel voor amandelmelk, en kies eens kip of tofoe in plaats van rood vlees. Slaap je straks als een roosje.

Lees ook:

Bron: Harpers Bazaar

Shoppen is altijd een goed idee