Je bent hier: Home > Health > Slecht geslapen vannacht? Dat kan je met je voeding te maken hebben!

Slecht geslapen vannacht? Dat kan je met je voeding te maken hebben!

Health
Slecht geslapen vannacht? Dat kan je met je voeding te maken hebben!

Op een brakke zondag grote bakken Chinees halen is zoals het reeds werd bezongen in een Kinderen voor Kinderen-liedje: mooi in theorie, maar een ramp in de praktijk. Niet alleen heb je vaak spijt van zo’n vette bek (die had je bovenop dat oliebollen-extravaganza van afgelopen weekend écht niet meer nodig), je gaat er ook nog eens slechter van slapen.

Je kent ze wel, die nachten waarin je hondsmoe bent, maar toch niet in slaap kan vallen. Of juist heel snel inslaapt, maar vervolgens elk half uur lijkt te wakker worden. De hele nacht woelen en draaien tot je om 7 uur ’s morgens doodmoe wakker wordt van je wekker. Van zo’n slechte nachtrust heb je de hele dag nog last – je bent geagiteerd, kan je slecht concentreren en bovendien de hele dag hongerig, hoe veel je ook eet.

Maaltijden

De ene mens valt makkelijker in slaap dan de ander, maar er zijn wel kleine dingen die je kunt doen om je nachtrust zo gunstig mogelijk te maken. Denk aan een stressvrije slaapkamer zonder smartphones, een comfortabel bed met frisse lakens en de juiste voeding voor het slapengaan.

De ‘juiste’ voeding is in dit geval niet per sé een veganistische, glutenvrije rauwe linzenschotel, maar wel een maaltijd die je makkelijk kan verteren. Als je ’s avonds namelijk nog een vetrijke maaltijd eet, moet je lichaam hard werken om al die vetten te verteren. Je stofwisseling en je temperatuur gaan omhoog, waardoor je onrustiger zal slapen.

Bovendien kan je je slaaphormonen verhogen door een aantal vitamines te eten. Zo zorgt vitamine B6 voor meer melatonine – een slaaphormoon – en vitamine B3 voor een betere REM-slaap. Dat is je diepste slaap, waarin je droomt en waarin je het meeste uitrust. Vitamine B6 is onder andere te vinden in volkorenproducten, aardappelen en banaan. Vitamine B3 vind je in kip, vette vis zoals zalm en paddenstoelen.

Lees ook:

Bron: Mens-en-gezondheid.infonu.nl, afbeeldingen via Giphy

Shoppen is altijd een goed idee