Je bent hier: Home > Health > Slapeloze nacht? Slaapexpert adviseert: ga tv kijken

Slapeloze nacht? Slaapexpert adviseert: ga tv kijken

Health
Slapeloze nacht? Slaapexpert adviseert: ga tv kijken

Wil je een goede nachtrust? Kijk dan minstens een uur voordat je gaat slapen niet op je telefoon of naar de televisie. Tenminste, dat is wat er altijd wordt gezegd. Maar klopt dat wel? Slaapexpert Kathryn Pinkham adviseert nu precies het tegenovergestelde. Kun je niet in slaap vallen? Kijk dan televisie. 

De slaapexpert deelt haar beste slaaptips met de Daily Mail. Flair zet er drie voor je op een rijtje.

1. Televisie kijken tot je moet wordt

Ja, ze adviseert het écht: televisiekijken. Mensen die lijden aan slapeloosheid zijn volgens de slaapexpert geneigd om net zo lang in bed te liggen totdat ze eindelijk in slaap vallen. Maar dat is volgens haar nutteloos. Ze raadt daarom aan om niet in bed te blijven liggen als je nog klaarwakker bent. Daardoor associeer je je bed volgens Pinkham namelijk met negatieve gevoelens, waardoor je op een gegeven moment altijd wakker en angstig zult voelen als je naar bed gaat.

Wat kun je dan het beste doen? Verlaat je slaapkamer en ga lekker in de woonkamer televisie kijken, net zolang tot je een slaperig gevoel krijgt. Volgens de slaapexpert merk je zo vanzelf dat je op deze manier veel sneller een moe gevoel krijgt dan wanneer je in je bed zou blijven liggen.

2. Niet naar de tijd kijken

Naast het in bed blijven liggen, is kijken naar de tijd ook iets wat je nóóit zou moeten doen, zeker niet als je midden in de nacht wakker wordt. Volgens Pinkham creëer je namelijk een routine als je elke keer de tijd checkt, waardoor je steeds weer op dezelfde tijd wakker wordt. Daarnaast ga je je waarschijnlijk ook alleen nog maar meer zorgen maken nadat je de tijd hebt gecheckt, omdat je je realiseert dat je de volgende dag wéér moe zult zijn. Daardoor blijf je juist wakker.

Lees ook: Wanneer heb je last van slapeloosheid? En hoe kom je ervan af?

3. Maak je hoofd leeg

Een reden dat veel mensen niet in slaap kunnen komen, is omdat ze in bed urenlang nog liggen te piekeren. Ze kunnen niet hun gedachtes stopzetten en goed ontspannen. Maar gelukkig kun je dit gewoon voorkomen. Zo adviseert de slaapexpert om je hoofd gedurende de dag alvast leeg te maken. Plan iedere dag aan het einde van de middag bijvoorbeeld twintig minuutjes in om alle dingen waar je je zorgen over maakt van je af te schrijven. Zo zal je er volgens Pinkham ’s avonds in bed niet meer over piekeren.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee