Je bent hier: Home > Health > Slaaphoudingen

Slaaphoudingen

Health
Slaaphoudingen

Wat zeggen ze over je?

De één ligt graag helemaal opgekruld als een balletje, terwijl een ander het liefst languit op z’n rug voor apegapen ligt. Net zoals in wakkere toestand je houding meer zegt dan je woorden, vertelt ook je slaaphouding meer over je dan je denkt!

Languit op je rug

Als je op je rug slaapt, heb je waarschijnlijk een sterke persoonlijkheid en ben je zeker van jezelf. Je stelt je makkelijk open. Lig je als een zeester met je armen op je kussen? Dan maak je ook makkelijk vrienden en ben je een goede luisteraar. Lig je daarentegen met je armen stijf langs je lichaam, dan heb je meestal een rustig karakter en ben je wat afstandelijk en terughoudend. Bovendien heb je de neiging de lat erg hoog te leggen, zowel voor jezelf als voor anderen.

Op je buik

De meest populaire slaaphouding onder controlfreaks is waarschijnlijk de buikligging. Als je op je buik slaapt, houd je graag controle, zowel over de ruimte in bed als over je leven. Lig je met je handen op of naast je kussen (alsof je een vrije val maakt), dan ben je waarschijnlijk ook erg gezellig! Daarnaast kun je wat nerveus overkomen, kun je niet zo goed omgaan met kritiek en houd je niet van overhaast gedoe.

Op je zij

Zijslapers hebben meestal een stabiele persoonlijkheid en passen zich makkelijk aan. Slaap je met je armen en benen gestrekt, dan ben je sociaal en snel van vertrouwen, maar daardoor ook een beetje goedgelovig. Heb je je armen voor je, dan ben je doorgaans een open persoonlijkheid die niet vies is van een beetje cynisme. Het duurt eeuwen voor je een beslissing neemt, maar zodra de knoop is doorgehakt blijf je wel bij je besluit.

Krul je het liefst helemaal op als een balletje en houd je dan misschien ook nog een kussen vast? Als je in deze foetushouding (wat een typische vrouwenhouding is) slaapt, heb je waarschijnlijk – bewust of onbewust – behoefte aan bescherming. Bovendien heb je een grote mond, maar een héél klein hartje…

Goede slaaphouding

Los van je persoonlijkheid, is de ene slaaphouding beter voor je lichaam dan de andere. De zijligging is een goede positie, vooral als je je benen een stukje optrekt en je ruggenwervel horizontaal ligt. Je lichaam kan zich goed ontspannen en je kunt tegelijkertijd makkelijk blijven bewegen. Het goede aan slapen op je rug is dat je lichaamsgewicht over een zo groot mogelijke oppervlakte verdeeld wordt. Het bevordert alleen wel het snurken! Als je op je rug slaapt, is goede ondersteuning niet alleen voor je hoofd belangrijk, maar ook voor je nek. Teveel spanning kan namelijk hoofd- en nekklachten veroorzaken.

Op je buik slapen is een stuk minder gezond. Door de rare draai waarin je nek ligt, staat deze continue onder spanning. Je ligt ook snel met een holle rug wat extra belastend is voor je wervels. Als je hierbij je hoofd met je armen ondersteunt, herken je vast wel die enge slappe, slapende armpjes als je wakker wordt en/of pijn in je schouders. Tot slot is het ook in je slaap belangrijk om te blijven bewegen. Rug- en zijslapers wisselen regelmatig een beetje van positie, terwijl buikslapers de neiging hebben om als een blok te blijven liggen!

Shoppen is altijd een goed idee