Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Deze slaaphoudingen vergroten de kans op minder menstruatiepijn tijdens je ongesteldheid

Deze slaaphoudingen vergroten de kans op minder menstruatiepijn tijdens je ongesteldheid

Health
Deze slaaphoudingen vergroten de kans op minder menstruatiepijn tijdens je ongesteldheid

That time of the month: het hoort er natuurlijk allemaal bij, maar of het nou iets is om naar uit te kijken. De welbekende eetbuien, het altijd in huis moeten hebben van maandverband en tampons, de onzuiverheden die in je gezicht blijven oppoppen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de slapeloze nachten door die verschrikkelijke krampen. Menstruatiepijn is absoluut geen feestje. Gelukkig zijn er een aantal tips om in ieder geval de nacht tijdens je ongesteldheid zo comfortabel mogelijk door te komen.

Menstruatiepijn tijdens het slapen

De een heeft nergens last van tijdens de maandelijkse ongesteldheidsronde, terwijl een ander het liefst in een hoekje kruipt van de pijn. Voor sommigen is het zelfs zo erg dat de menstruatiepijn hun hele slaapschema in de war brengt, omdat ze door de welbekende krampen gewoonweg geen oog dichtdoen. Wel zijn er een aantal houdingen die je menstruatiepijn ietwat kunnen wegnemen, zodat je in ieder geval een comfortabelere nachtrust hebt.

Foetushouding

Zo is onder andere de foetushouding een favoriet om in te liggen tijdens het slapen wanneer je ongesteld bent. Door in een foetushouding te liggen ontspannen de spieren in je buik en dat betekent minder krampen en dus minder menstruatiepijn. Bijkomend voordeel: uit onderzoek is gebleken dat je in deze houding ook minder snel doorlekt. Scheelt je de volgende ochtend dus ook nog het bed verschonen.

Lees ook
Dat klinkt niet best: dit is het effect van corona(stress) op je menstruatiecyclus

Yogahouding

Voor wie regelmatig een yogalesje boekt is de child pose niet onbekend. Hoewel deze positie te vergelijken is met de foetushouding, is deze houding toch wel heel anders dan als je normaal op je zij of buik slaapt. Wel is gebleken dat yoga kan helpen om je krampen te verminderen. Ook is het mogelijk om deze houding vóór het slapen aan te nemen, zodat de menstruatiepijn voordat je in bed stapt al minder wordt.

Buikmassage

Vind je de foetushouding of child pose nou niks voor jou of voelt het niet natuurlijk aan om in deze houdingen in bed te liggen? Probeer het dan eens op je rug. Voor buik- en zijslapers misschien even lastig, maar wanneer je op je rug ligt, kun je jezelf een buikmassage geven, en dit verlicht naar verluidt weer de menstruatiepijn. Daarnaast is een kruik vaak een heilige graal en doet ook een warm bad of een kop kamillethee nog steeds wonderen.

Op de hoogte blijven van onze artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: NSMBL | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee