Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Op déze manier kom jij ’s morgens op donkere dagen wél je bed uit

Op déze manier kom jij ’s morgens op donkere dagen wél je bed uit

Op déze manier kom jij ’s morgens op donkere dagen wél je bed uit

Het wordt langzaam weer kouder en donkerder buiten. Zeker nu afgelopen weekend de klok een uur terug gegaan is, kunnen we er niet meer omheen. Het kan ’s avonds hartstikke gezellig zijn: kaarsjes aan, op de bank zitten met een dekentje en een kop thee. Maar ’s ochtends kan het ook behoorlijk lastig zijn om je bed uit te komen. Waarom is dat zo? En nog belangrijker: wat doe je hier aan?

Waarom?

Hoe minder daglicht je krijgt, hoe meer melatonine – het bekende slaaphormoon – je lichaam aanmaakt. Ook zorgt minder daglicht voor minder cortisol, een stresshormoon. Cortisol zorgt ervoor dat je je fit en alert voelt. Door de toename van melatonine en de afname van cortisol voel je je dus in de donkere maanden meer slaperig in de ochtend.

Lees ook
Uitgerust wakker worden? Dan is dít het tijdstip waarop je ‘moet’ gaan slapen

Wat kun je doen?

Om ’s ochtends makkelijker je bed uit te komen, kan de 85/15-regel je helpen. Dit houdt in dat je voor 85% van de tijd op dezelfde tijden naar bed gaat en opstaat. Dat geldt dus voor zes dagen van de week. De overige 15% is voor de keren dat dit niet lukt. Key is dus om een vaste en regelmatige slaapcyclus te creëren, waardoor je na wat oefening elke ochtend makkelijker op kunt staan. Nog een tip: stop met snoozen! De snoozeknop is een grote boosdoener als het gaat om het creëren van een regelmatige slaaproutine. Je start telkens een nieuwe slaapcyclus die je vervolgens niet afmaakt. Hierdoor verslechtert de kwaliteit van je slaap. Laat de snoozeknop dus links liggen en sta meteen op.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Margriet | Beeld: GettyImages