Je bent hier: Home > Health > Rondje sauna

Rondje sauna

Health
Rondje sauna

Weet jij hoe je het beste voor jezelf uit de sauna haalt? We leggen het je stap voor stap uit!

Stap 1 – vooraf

Het genieten van een rondje sauna begint met een goede voorbereiding:

– Reserveer minimaal 2 uur voor je sauna-rondje
– Neem zeker 1 groot badlaken mee waar je volledig op kunt liggen of zitten
– Neem ook 1 of 2 kleinere handdoeken mee om je na het douchen mee af te drogen
– Nuttig 1 à 2 uur van tevoren geen zware maaltijd
– Ga ook niet met een lege maag in de sauna
– Doe al je sieraden af
– Neem je eigen badjas en slippers mee, of huur ze ter plekke
– Neem shampoo en zeep mee

Stap 2 – douchen

Nadat je omgekleed bent, ga je nog even naar het toilet. Vervolgens zoek je een warme douche op om je voor te warmen en lekker fris aan het rondje te beginnen. Droog jezelf goed af, want een droge huid kan via transpiratie in de sauna beter afkoelen.



Stap 3 – warm voetenbad

Zoek als eerste het warme voetenbad op. Door de hoge temperatuur van het voetenbad zal je lichaam goed kunnen transpireren in de sauna.



Stap 4 – de sauna

Ga in je favoriete saunacabine op de gewenste hoogte zitten/liggen met je lichaam geheel op je grote handdoek, óók je voeten! Onderin de cabine is het minst warm, bovenin de cabine komen de diehards aan hun trekken. Als je zittend in de cabine wilt genieten van de warmte, ga dan zitten met de voeten op zitniveau. Hoe lang je in de cabine mag blijven is persoonsgebonden. Maar na 15 minuten is het raadzaam de sauna te verlaten. Vind je het al veel eerder niet prettig meer, ga er dan gewoon uit, ook al is dit al na 2 minuten.

Als je liggend van de saunawarmte geniet, ga dan 2 minuten voordat je weggaat rechtop zitten. Dit voorkomt eventuele duizeligheid wanneer je de saunacabine verlaat.



Stap 5 – afkoelen

Ga vanuit de saunacabine een frisse neus in de buitenlucht halen. Je longen raken zo de warme lucht snel kwijt. Hierdoor zal je lichaam op een rustige manier beginnen met afkoelen. Mocht je het aandurven, spoel dan even onder een douche het zweet eraf en plons dan het koude dompelbad in. Of spoel met de koudewaterslang beginnend bij je onderbenen rustig de rest van je lijf af. Ook onder de stortemmer ervaar je de sensatie van koud water over de lekker opgewarmde huid.

Zijn dit te heftige afkoelmethodes voor je, dan is een verfrissende neveldouche zeker een aanrader!

Ook bij de douches met thermostaatkraan kan je goed afkoelen, je kunt de temperatuur langzaam kouder zetten. Het zwembad zorgt voor verdere afkoeling waarbij de poriën in de huid zich sluiten wat een tintelende sensatie oplevert.



Stap 6 – warm voetenbad

Nadat je lekker bent afgekoeld, zoek je het warme voetenbad weer op om je lichaam weer behaaglijk op te warmen.



Stap 7 – rusten

Tijd om uit te rusten! Neem hiervoor minstens 20 à 30 minuten de tijd. Lekker voor de open haard met een goed boek of languit in een van de rustruimtes.

Drink véél, maar doe dit pas na je saunaronde! Tijdens een rondje sauna zal je lichaam al snel een halve tot soms wel 1,5 liter vocht met alle mogelijke afvalstoffen kwijtraken. Je lichaam wordt zo lekker van binnenuit schoongespoeld van stofwisselingsresten en achtergebleven stoffen van ziekteprocessen. Door pas vocht tot je te nemen na het saunarondje, krijg je het optimale effect van het afdrijven van afvalstoffen.



Stap 8 – tussendoor

Uitgerust kan je lekker gaan genieten van de zonnebank, een massage of beautybehandeling. Natuurlijk kan je ook lekker genieten van de andere faciliteiten die het bedrijf te bieden heeft.*

* bron: www.veluwsebron.nl 

Shoppen is altijd een goed idee