Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Waarom we ‘s nachts zo veel piekeren en waarom problemen op dat moment nóg erger lijken

Waarom we ‘s nachts zo veel piekeren en waarom problemen op dat moment nóg erger lijken

Waarom we ‘s nachts zo veel piekeren en waarom problemen op dat moment nóg erger lijken

Heb jij iedere keer weer veel moeite om in dromenland te komen en vooral om een hele nacht door te slapen? En heeft dat allemaal te maken met al het piekeren dat je vooral in bed doet? Je bent niet de enige. Sterker nog, er is een reden voor – nét als voor het feit dat ‘s nachts dingen vele malen erger lijken.

Reden piekeren

Waarom we malen, is volgens hersenwetenschapper Erik Scherder niet helemaal duidelijk. “Piekeren is waarschijnlijk een reactie op onzekerheid”, legt de deskundige uit aan NU.nl. “Van nature zijn we geneigd oplossingen te zoeken voor problemen. Op zich niks mis mee. Het wordt pas vervelend als je blijft hangen bij een negatieve gedachte en daar niet meer van loskomt, als we in de piekerstand terechtkomen.”

Twee netwerken

Dat we in die piekerstand raken, heeft te maken met twee netwerken in ons brein. Scherder: “Ten eerste het defaultnetwerk, een soort ontfocusnetwerk op het niveau van ons onderbewustzijn waarin de creativiteit, het probleemoplossend vermogen en de mate waarin we bewust zijn van onze eigen gedachten gelegen zijn. In rust gaat het defaultnetwerk ‘aan’. Vandaar dat je vaak onder de douche de beste ideeën krijgt of oplossingen bedenkt.” Vlakbij dat defaultnetwerk bevindt zich ene ander netwerk. “Waar bijvoorbeeld schuldgevoel en zelfreflectie gelegen zijn”, aldus de hersenwetenschapper. “Die twee netwerken komen bij piekeren met elkaar in contact. De systemen gaan nauw samenwerken. Met andere woorden: het defaultnetwerk zorgt ervoor dat je wat begint te dagdromen, maar koppelt het aan dat andere systeem dat er een negatieve lading aan geeft.”

‘s Nachts piekeren

Doordat ‘s nachts de bloeddruk daalt, de ademhaling vertraagt en er allerlei hormonale processen op gang komen die ervoor zorgen dat je tot rust komt, raken de hersenen in slaapstand. “Dat betekent dat het defaultnetwerk wordt geactiveerd. Contact met het negatieve netwerk ligt dan sneller op de loer”, luidt de uitleg van Scherder. En hoe komt het dan toch dat ‘s nachts bepaalde zaken erger lijken dan overdag? “Dat komt doordat het deel in de hersenen waar onze emoties en gedachten gereguleerd worden, ‘s nachts óók minder actief wordt, anders zou je niet kunnen slapen. Dat zorgt ervoor dat de controle op angstgebieden een stuk minder is. De rem is eraf. Daardoor lijken problemen en angsten ‘s nachts veel groter dan overdag.” Zelf herkent Erik dat ook, zo geeft hij toe aan de nieuwswebsite. “Als ik overdag hoofdpijn heb, heb ik gewoon hoofdpijn. Maar als ik ‘s nachts hoofdpijn heb, denk ik meteen dat ik een hersentumor heb.”

Lees ook
Tijd voor verandering: deze signalen geven aan dat je te veel piekert

Wat te doen tegen piekeren?

“Er is een interessante studie gedaan naar wandelen in de natuur en piekeren. Regelmatig wandelen in het bos of een andere natuurlijke omgeving, blijkt het piekergedrag aanzienlijk te verminderen. De natuur brengt je systeem tot rust, onder meer door natuurlijke geluiden. En het wandelen zorgt voor een betere doorbloeding, ook van het brein. Bewegen is het brein masseren”, stelt Scherder. “Studies onder zowel jonge als oudere mensen die inactief waren en meer gingen bewegen, tonen aan dat beweging verschillende hersenfuncties verbetert. Met name het controleren van je impulsen, het filteren van wat relevante en irrelevante informatie is, zorgt ervoor dat je beter kunt schiften tussen dingen die er wél en niet toe doen: je kunt beter relativeren. Een belangrijke eigenschap om de negatieve gedachtestroom die piekeren met zich meebrengt, een halt toe te roepen.”

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: NU.nl | Beeld: iStock