Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dìt is waarom je na 8 uur slaap soms nog steeds moe bent

Dìt is waarom je na 8 uur slaap soms nog steeds moe bent

Dìt is waarom je na 8 uur slaap soms nog steeds moe bent

Een drukke baan, in de weekenden afspreken met vriendinnen en dan moet je ook nog sporten. Zorgt jouw drukke leven er ook soms voor dat je niet aan je aanbevolen aantal uurtjes slaap komt, maar word je ook vaak genoeg wakker met een moe gevoel terwijl je wél acht uur geslapen hebt? Hier komt het door.

Het kan heel vermoeiend zijn. Doe je álles ‘goed’, neem je ’s avonds geen kopje koffie meer, let je op je telefoon- en tabletgebruik én haal je gewoon acht uur slaap… en tóch wil je de volgende dag alleen maar slapen, als het maar even kan.

Opstaan

Volgens de Australische slaapexpert dokter Carmel Harrington heeft dit alles te maken met het tijdstip waarop je opstaat. Als die niet consequent is, kun je proberen wat je wil, maar zal je gedurende de dag moe blijven. ‘De meeste mensen weten niet dat de tijd dat je opstaat van invloed is op het moment dat je ’s avonds in slaap kunt vallen’, zegt dokter Harrington. ‘Dat komt doordat onze lichamelijke 24-uurs-klok als het ware begint te tikken wanneer het buiten licht wordt.’

Biologische klok

Door niet iedere dag op hetzelfde tijdstip op te staan verknoei je je biologische klok, terwijl die juist bepaalt wanneer je moe wordt en bijvoorbeeld honger hebt. Het is dus belangrijk dat dit ritme op orde is. Volgens dokter Harrington is het van belang dat je niet alleen op een vast tijdstip gaat slapen, maar dus ook dat je dagelijks rond dezelfde tijd wakker wordt. ‘Op tijd naar bed gaan is belangrijk, maar op een vast tijdstip opstaan is misschien nog wel belangrijker.’

Lees ook
Deze kleine stressmomenten hebben een grotere impact op je slaap dan je denkt

Advies

Als je een beetje wil variëren in tijd en je normaal bijvoorbeeld om 7 uur opstaat, raadt dokter Harrington aan niet vroeger dan 6 uur en niet later dan 8 uur op te staan. Het kan ook helpen om een uur voordat je gaat slapen, je telefoon, tablet en laptop weg te leggen.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle.nl | Beeld: Getty Images