Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Pompoenen: leuk als decoratie én daarna ook super gezond om op te eten

Pompoenen: leuk als decoratie én daarna ook super gezond om op te eten

Pompoenen: leuk als decoratie én daarna ook super gezond om op te eten

Als je denkt aan herfst, dan denk je aan pompoenen. Voor als decoratie of lekker voor in de soep. Wist je dat een pompoen super gezond is voor je? Het heeft enorm veel voordelen. Naast gezond zijn, is de pompoen ook makkelijk te bereiden.

Bomvol energie

Kalium is een heel belangrijk mineraal waar je energie van krijgt. Na sporten is het goed om voedsel te eten met kalium erin. Dat helpt het vochtbalans te herstellen. Laat pompoen nou net heel veel kalium hebben. Nog meer dan in een banaan. Je kan het bijvoorbeeld verwerken in een smoothie of soep. Hartstikke lekker na een uurtje sporten.

Goede weerstand

Naast kalium is antioxidanten ook belangrijk om daar genoeg van binnen te krijgen. Het is goed voor je weerstand en houd je gezond. Zo kan je lichaam beter tegen bacteriën om je heen. In pompoen zit er veel antioxidanten. Ze beschermen je lichaam tegen gevaarlijke stoffen van buitenaf. Vooral in het najaar is het belangrijk om een goede weerstand te houden. Zet de pompoenensoep maar op het boodschappenlijstje.

Nauwelijks calorieën

Ja, het is echt zo. Er zitten weinig calorieën in pompoen. Dat komt doordat er veel zetmeel in zit. Zetmeel geeft je al snel een vol gevoel terwijl je het eet, maar je komt er niet van aan. Er bestaan heerlijke recepten met pompoen voor als je aan de lijn wilt.

Lees ook
Let goed op: dit zijn dé drie stiekeme dikmakers

Voedende vezels

Je raadt het misschien al nadat je de kop hebt gelezen… en inderdaad. In pompoen zitten ook voldoende vezels. Deze houden je darmen gezond. Er zitten genoeg vezels in de pompoen om de gezonde darmbacteriën te voeden. Vezels zitten ook in andere volkoren producten (fruit, peulvruchten etc.)

Mooie ogen

‘Eet nou je wortels op, daar krijg je mooie ogen van.’ Wordt vaak gezegd tegen kinderen ze de wortels te laten eten, maar het is echt zo. In wortels zit namelijk veel beta-caroteen. Dit zorgt voor veel vitaminen A in het lichaam. Samen met de antioxidanten, luteïne en zeaxanthine. Drie keer raden. Juist, dit zit ook in de pompoen. Het verminderd ook de kans op staar en is goed voor je gezondheid. Win-win dus!

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | beeld: GettyImages