Je bent hier: Home > Health > Je kunt ‘t: zó overleef je die vervelende dip na je vakantie

Je kunt ‘t: zó overleef je die vervelende dip na je vakantie

Health
Je kunt ‘t: zó overleef je die vervelende dip na je vakantie

Vaarwel zon/zee/strand, uitslapen en ochtendseks: de vakantie zit erop. Je moet weer aan de bak, maar vaak gaat dat niet vanzelf. Veel mensen, met jou, hebben na een relaxte periode van vrijheid blijheid moeite met die eerste werkdagen. Hello after-holiday-dip!

Dip na vakantie

Een after-holiday-dip uit zich bijvoorbeeld doordat je moeite hebt met opstaan. Herkenbaar? Verder ben je prikkelbaarder, kun je je niet of nauwelijks focussen en zit je minder lekker in je veel; je oogt sip en voelt je zo ook. Dat komt doordat je na een periode van vrijheid weer in het gareel moet en gedisciplineerd aan de slag moet, zegt arbeidspsycholoog Jaap van den Broek tegen Metro. “Dat kost extra inspanning. Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren.” Zó overleef je de dip na je vakantie:

1. Geniet van het moment voordat je op je werk bent

Wandel of fiets naar je werk (in plaats van dat je de metro/tram pakt). En vertrek extra vroeg, zodat je on the way een koffie kunt meepakken. Ben je met de auto? Geniet dan extra van het ritje naar kantoor: zet een (vakantie)deuntje op.

2. Maak een praatje met collega’s

Vertel over je vakantie én vraag ook naar hun vakanties. Sharing is caring!

3. Neem de tijd voor je mail

Laat nog een dagje je out of office aanstaan, zodat je je mailbox kunt bijwerken. Let wel: stel het niet uit! Ook gedragspsycholoog Roos Alink is het daarmee eens. “Het eerste wat de meeste mensen doen als ze op kantoor zijn, is hun mailbox openen. Maar wat is er nou meer demotiverend dan honderden mails in je mailbox te zien? Ik check slechts één keer per dag mijn e-mail. En niet ’s ochtends, maar in de middag.”

4. Maak een realistische weekplanning

Wat heeft prio, moet vandaag of morgen? En wat kan wachten tot later deze week. Rustig opstarten is het credo! Alink zweert bij de twee minuten-regel: “Als je iets binnen twee minuten kunt afhandelen, doe het dan gelijk. Zo niet, plan de taak in je agenda. Dat geeft helderheid en ruimte voor andere dingen.”

5. Loop een rondje

Na je avontuurlijke vakantie weer acht uur lang achter een bureau zitten is niet echt stimulerend om weer blij naar kantoor te gaan. Lopen zorgt ervoor dat je meer energie hebt en dus meer zin in je werk. Roos Alink vertelt: “Je kunt in blokken werken: 25 minuten aan een taak werken, en dan vijf minuten wandelen of even koffie halen. Dan weer 25 minuten aan de bak, en opnieuw vijf minuten pauze. Als je dat drie keer hebt gedaan neem je een langere pauze van een kwartier. Op die manier blijf je fris en gefocust.”

6. Haal de vakantie terug

Ga als je werkdag erop zit wat leuks doen. Plan nog af en toe een etentje buiten te deur, houdt een spelletjesavond met je familie of ga na het eten lekker op je balkon of in je tuin relaxen. Zo waan je je na je zware werkdag nog eventjes naar die lekkere tijd. Dan ben je zo weer opgeladen.

Lees ook
Flair’s Vijf: 5x fijnste hotspots waar je je deze zomer op vakantie waant

7. Go for it

En verder: go for it! Hoe eerder je weer in je normale werkritme zit, hoe beter. En: hoe sneller de volgende vakantie aanbreekt…

Hoe lang houden de symptomen aan?

Tot slot: de symptomen van de after-holiday-dip duren gemiddeld een week. Dan zit je weer in het oude ritme. Houdt hij langer aan, neem de dip dan als ‘een signaal’ en niet als een gegeven, zegt Van den Broek.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Metronieuws.nl, LINDA.nl | Beeld: iStock

Shoppen is altijd een goed idee