Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Motivatie nodig? Je kan dus tijdens het sporten een orgasme krijgen

Motivatie nodig? Je kan dus tijdens het sporten een orgasme krijgen

Motivatie nodig? Je kan dus tijdens het sporten een orgasme krijgen

Heb je je tijdens het sporten ooit opgewonden gevoeld? Bijvoorbeeld tijdens een reeks crunches of de plankhouding? Volkomen normaal, blijkt nu. Er is zelfs een naam voor. Een orgasme tijdens het sporten noemt men een coregasm.

Orgasme tijdens sporten

Sport en seks hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Je wordt van allebei zweterig, komt tjokvol endorfines te zitten en je hart heeft er baat bij.

Wat is een coregasm?

Een coregasm is een door sport uitgelokt orgasme. Het zou hoogstwaarschijnlijk ontstaan door oefeningen of bewegingen waarbij je je middelste buikspieren (core) gebruikt.

Vrouwen die het coregasm al een keertje kregen, omschreven het als een gevoel dat gelijkwaardig is aan seks, maar minder intens. Je zou het eerder omschrijven als de aanleiding naar een orgasme, waarbij je het voelt kriebelen in verschillende delen van je lichaam.

Hoe krijg je een coregasm?

Experten weten nog niet precies welke spieren een coregasm veroorzaken, maar meestal werden ze uitgelokt door buikspieroefeningen, tijdens het gewichtheffen, in de yogales of tijdens een fietstocht.

Net zoals bij een gewoon orgasme bestaat er geen kant-en-klaar stappenplan. Sommige dingen brengen iemand helemaal in de mood, terwijl een ander die actie net een moodkiller vindt. Een populaire theorie luidt dat een coregasm ontstaat door externe wrijving. Maar als dat echt het geval was, zou een sport als fietsen dé hoofdoorzaak van een sportief orgasme zijn. Onderzoekers denken dat het eerder iets te maken heeft met de bekkenbodemspieren of het samentrekken van bepaalde spiergroepen.

Er is dan wel geen sluitend antwoord op hoe een coregasm ontstaat, maar je kunt je work-out wel een tikje aanpassen om je kansen te vergroten.

1. Daag jezelf uit

Je hebt meer kans op een coregasm tijdens een intensieve (lees: zweet op je voorhoofd) work-out dan tijdens een oefening die je allang onder de knie hebt.

2. Respecteer een volgorde

Onderzoek heeft aangetoond dat je meer kans hebt op een coregasm als je eerst twintig minuten aan opwarming doet met cardio-oefeningen en dan verdergaat met buikspieroefeningen.

3. Toewijding

Net zoals bij seks moet je er met je gedachten bij zijn. Als je denkt aan de stapel afwas, kun je dat orgasme op je buik schrijven. Daarmee bedoelen we niet dat je seksuele gedachten moet hebben tijdens je work-out, maar dat je toegewijd bezig moet zijn met je oefeningen.

4. Lage buikspieren

Oefeningen die een coregasm kunnen triggeren, zijn onder andere pull-ups, klimoefeningen en leg lifts. Waarschijnlijk komt dat doordat die oefeningen allemaal focussen op de middelste buikspieren.

*Debby Herbenick, Ph.D., professor aan Indiana University en auteur van The Coregasm Workout.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Beeld: GettyImages