Je bent hier: Home > Health > Opdracht Mieke week 5: Doen! – Valkuilen overwinnen (1)

Opdracht Mieke week 5: Doen! – Valkuilen overwinnen (1)

Health
Opdracht Mieke week 5: Doen! – Valkuilen overwinnen (1)

Stap 3 regie pakken : Doen!

Er zijn heel veel redenen waarom ‘doen’ wat je te doen staat het allerbelangrijkste is om uiteindelijk je doel te bereiken. Zonder acties, geen resultaat!

Maar ook al weet je best dat je het ‘gewoon moet doen’, het blijft moeilijk. Daarom deze week de volgende opdrachten.

Opdracht Mieke week 5

1. Terugkijken en waarden bepalen

  1. Denk na over je waarden. Stel je voor dat je straks 90 bent en terugkijkt. Ook naar de manier waarop je in je leven omgegaan bent met eten, je lichaam, gezondheid, beweging, je uiterlijk, jezelf. Waarop ben je dan het meest trots? Welke keuzes zou je zeker weer maken? En wat zou je je kleinkinderen adviseren?
  1. Vraag 2: als je je antwoord bij 1 doorleest, welke woorden staan dan voor jouw waarden? Voor de dingen die je echt belangrijk vindt in het leven? Hoe wil je zijn?
  1. Houd deze waarden voor ogen op moeilijke momenten. Want leven naar je waarden geeft je altijd een beter gevoel over jezelf. Hoe moeilijk het ook is, het levert je sowieso veel meer op dan overeten. Dus kies niet voor veelvraatje, maar voor je hogere waarden!

2. Omgeving aanpassen

  1. Ieder mens wordt onbewust beïnvloed door z’n omgeving. Zeker als het gaat om eten en drinken. Beantwoord daarom de volgende vragen:
  • Wil je graag dat de mensen in je omgeving anders reageren op je poging. Je meer steunen, minder opmerkingen maken, etc.? Schrijf op wat je graag wilt en vraag het ze!
  • Kijk eens naar je servies: kun je kleinere borden en schaaltjes gebruiken, hoeveelheden beter inschatten en verkleinen door andere materialen te gebruiken? Doen!
  • Kijk eens naar je kasten: welke spullen heb je er liever niet in? Gooi ze weg!

3. Ontwikkel een nieuw ‘Van XL naar S’ -dagmenu

Maak weer een nieuw menu uit ‘Van XL naar S’ (natuurlijk eventueel aangevuld met eigen recepten) en deel deze in de groep. Dan hebben we aan het einde van de challenge heel veel voorbeelden van dagmenu’s waarmee je lekker eet én afvalt!

Heel veel succes!

Groetjes,

Mieke

 

PS. Heb jij alle of een van de vorige weekopdrachten gemist? Hier kun je ze terugvinden!