Je bent hier: Home > Health > Opdracht 5: What’s going on inside you

Opdracht 5: What’s going on inside you

Health
Opdracht 5: What’s going on inside you

Overeetdrang; ook wel snaaibehoefte of hoofdhonger genoemd ontstaat niet zomaar. Het komt ergens vandaan. De meeste mensen weten niet precies waarvan. Sterker nog. Op een moment met eetdrang, denken ze nergens meer aan: alleen aan eten NÚ.

Stop met overeten

Blijvend afvallen vergt dat je ook aan de slag gaat met die overeetdrang. Want je hele levenlang daartegen vechten houd je niet vol. Je kunt die eetdrang verminderen door jezelf te gunnen wat je echt nodig hebt op zo’n moment. Dat kan alleen maar als je weet wat er speelt. Pas als je weet hoe ‘eetdrang’ bij jou werkt, kun je het beheersen, anders beheerst het jou.

‘Als honger niet je werkelijke probleem is, is eten nooit de oplossing’

Weten wat er speelt is niet zo makkelijk als het klinkt. Het kost tijd. Je zult ‘erin moeten duiken’ : gevoelens en gedachten toelaten, die je vroeger liever weg at. Dat is niet altijd leuk of makkelijk, wel 100% de moeite waard. Je leeft voluit. Je gaat met regie op weg naar jouw doel. Zonder frustratie!

Opdracht 1 – De eerste volgende keer als je eetdrang hebt ‘duik je erin’
• Je hebt de neiging meer te eten dan je van plan was. STOP. Jij zet een time-out kaart in. Ga eens rustig zitten en adem 10x diep in- en uit. Wat voel je? Wat gebeurt er? In je lichaam en in je hoofd?
• Kun je benoemen wat er echt speelt? Waar je eetdrang vandaan komt?

Zo ja: Bedenk wat je jezelf kunt geven zonder dat daar voedsel aan te pas komt.
Zet wat opties op een rij en kies een actie die je echt helpt!

Zo nee: Bedenk dat je ondanks dat je niet precies weet wat er speelt, toch een keuze hebt.
Je hebt slechts de gedachte dat nu-eten helpt. Maar is dat echt waar? Je hoeft niet alles te geloven wat je denkt. Met welke actie voorkom je overeten en doe je iets wat je wel prettig vindt? Ook op langere termijn?

Shoppen is altijd een goed idee