Je bent hier: Home > Health > Opdracht 4: Wat kun je doen?

Opdracht 4: Wat kun je doen?

Health
Opdracht 4: Wat kun je doen?

Opdracht week 4 – DIM: Bepaal je mogelijkheden

Als je focust op het NU en je hebt ruimte gecreëerd voor helpende gedachten, dan zie je ook weer mogelijkheden. Wat kun je allemaal doen? Ook al ben je moe, boos, blij. Ook al heb je de neiging meer te eten omdat de kaas zo lekker is en de pepernoten onweerstaanbaar lijken.

Wat doe je dan?

Er zijn altijd verschillende mogelijkheden. Je kunt altijd iets doen richting je waarden en doelen. Zowel keuzes maken in wat je eet, als ervoor kiezen de oorzaak van je eetdrang  aan te pakken.

Dus: stel ik ben moe en heb eetdrang. In plaats van denken: ik ben moe dan heb ik geen discipline en eet ik altijd te veel. Zie ik in dat dit slechts een DIP-gedachte is. Ik adem in en uit, zeg: ik heb weer de gedachte te veel te eten als ik moe ben. Ik help mezelf door te zeggen: bij moeheid, helpt eten feitelijk niets. Dat heeft dus geen zin.

Mijn slanke mogelijkheden zijn vervolgens:

  • Naar bed gaan (oorzaak aanpakken)
  • Doorzetten en een kop thee pakken (eetgedrag kiezen)
  • Mezelf even zielig vinden, besluiten morgen wel vroeg naar bed te gaan en nu de opdracht af te maken.

Opdracht 1: Maak een lijstje met mogelijkheden op de voor jou veel voorkomende moeilijke momenten. Wat kun jij doen?

Denk ook aan acties als: bespreekbaar maken wat je moeilijk vindt, je eigen grenzen aangeven, lekkers bewust inplannen op moeilijke momenten, etc.

Succes!

Mieke Kosters

 

Boek: De Little Black Dress Challenge – Mieke Kosters

De opdrachten in deze Flair Fit en gezond Challenge komen uit op Mieke’s nieuwste boek: De Little Black Dress Challenge.
Bestel het boek voor slechts €9,99 en verrijk je challenge met veel extra informatie, achtergronden, voorbeelden en tips!  

 

Shoppen is altijd een goed idee