Je bent hier: Home > Health > Opdracht 2: Accepteren en defuseren

Opdracht 2: Accepteren en defuseren

Health
Opdracht 2: Accepteren en defuseren

DIM = Denken in Mogelijkheden

Deze week oefen je met het denken in mogelijkheden. Denken in mogelijkheden begint met het accepteren van je eigen realiteit. Zeker op een moeilijk moment, waarin je de neiging hebt meer te eten dan je gepland hebt. Alleen al toegeven dat je het moeilijk hebt, aan jezelf en/of anderen, is soms al heel erg helpend. Zeker als je meer inzicht krijgt in je eigen patronen.

Wat doe je dan?

Kern van het denken in mogelijkheden is dat je accepteert dat moeilijke situaties erbij horen als je wilt veranderen. Dat het niet altijd makkelijk is om minder te eten en meer te bewegen. En dat je in het proces soms negatieve gedachten hebt of deprimerende gevoelens. Dat ga je niet veranderen. Niet in deze challenge en misschien wel nooit. Wat je wel leert is dat je anders om kan gaan met dit soort gedachten en gevoelens.

  1. Negatieve gedachten, in jezelf bekijk je steeds meer van een afstand. Je ziet ze zoals ze zijn: slechts wat woorden in je hoofd. Jij laat je er niet altijd door leiden. Je gedachten bepalen niet langer automatisch je eetgedrag.
  1. Vervelende gevoelens, laat je toe. Gevoelens zitten in je lichaam. Je wordt je bewuster van je gevoelens als je beter luistert naar je lichaam. En voel je iets: bijv. pijn in je hoofd, een bal in je buik, spanning in je schouders, dan adem je daarnaar toe. Zodat je gevoelens de ruimte krijgen en jij ze prima aankan. Dat betekent vooral dat je ze niet langer weg hoeft te eten. Jij mag best boos, verdrietig, bang, alleen, teleurgesteld of juist blij en trots zijn. Dat voel je, zonder te eten!

Opdracht 1: Ik heb weer de gedachte dat, en ik luister er niet naar

Iedere keer dat je een gedachte hebt die je doel in de weg staat: ‘het lukt mij nooit, afvallen is niet zo belangrijk voor me, dit is te lekker, ik ben een emo-eter’ zet je er de volgende woorden voor in je hoofd: Ik heb weer de gedachte dat …….  Bijvoorbeeld:

Ik heb weer de gedachte dat ik meer wil eten

Ik heb weer de gedachte dat ik nu geen Nee kan zeggen

Ik heb weer de gedachte dat chips te lekker is om te weerstaan

Ik heb weer de gedachte dat ik het niet kan, dat afvallen.

Door de woorden ‘ik heb weer de gedachte dat’ voor je gedachten te zetten zie je duidelijker dat het maar een gedachte is. Het zijn maar woorden in je hoofd. Je hóeft niet perse meer te eten, je hebt alleen die gedachte. Nou ja, je kunt ervoor kiezen niet naar je gedachten te ;luisteren, maar ze er gewoon te alten zijn!

Opdracht 2: Gevoelens laat je toe, en eetdrang ebt weg

Zeker als je niet gewend bent om naar je lichaam te luisteren, vergt dit best wat oefening. Als je merkt dat je naar de kast loopt om eten te pakken, zonder aanwijsbare oorzaak, liggen er vaak gevoelens op de loer. Gevoelens die je niet wilt voelen. Ga op zo’n moment eens rustig zitten en adem een paar keer diep in en uit. Ga in gedachten je hele lichaam langs. Waar voel je iets? Adem daar naar toe. Observeer je gevoel: welke vorm heeft het? Heeft het kleur? Geef het ruimte door te blijven ademen. Als je denkt dat je klaar bent met voelen, stop je. Je eetdrang is zeer waarschijnlijk weg-geebt.  Je krijgt tijdens zo’n ademhalingsoefening (Tip: youtube ademhalingsoefeningen) vaak een hoop gedachten in je hoofd. Dat is normaal. Probeer deze te negeren en focus iedere keer opnieuw op je ademhaling.

Door iedere keer bij eetdrang, in plaats van te eten, een paar minuten bewust te ademen, leer je op een hele effectieve manier, zonder te vechten, om te gaan met gevoelens. Op de langere termijn wordt je eetdrang daardoor bovendien minder.

Succes!

Mieke Kosters

 

Boek: De Little Black Dress Challenge – Mieke Kosters

De opdrachten in deze Flair Fit en gezond Challenge komen uit op Mieke’s nieuwste boek: De Little Black Dress Challenge.
Bestel het boek voor slechts €9,99 en verrijk je challenge met veel extra informatie, achtergronden, voorbeelden en tips! 

 

Shoppen is altijd een goed idee