Je bent hier: Home > Health > Opdracht 1: Hoe denk jij?

Opdracht 1: Hoe denk jij?

Health
Opdracht 1: Hoe denk jij?

WEEK 1 – (H)erken je DIP-cirkel
DIP = Denken In Problemen

Om blijvend af te vallen heb je twee dingen nodig:
1. Een plan waarmee je afvalt
2. Je houden aan dat plan

Deze challenge gaat uitgebreid in op het tweede deel: Hoe houd je je aan je plan?
Maar om dat te kunnen doen, heb je natuurlijk wel een plan nodig. Als voorbereiding op Flair Fit & Gezond heb ik je gevraagd een eigen eetplan te maken. Heb je dat nog niet gedaan? Doe dat dan eerst: klik dan hier voor de voorbereidingsopdracht.

Kern van de challenge

In week 1 ga je eten volgens plan. Dat betekent: minder eten dan je verbrandt, bewust kiezen en lekkere dingen inplannen. Zodat je geniet én afvalt. Slanke mensen eten ook niet de hele dag worteltjes. Jij mag alles, je kiest er niet altijd voor!

Maar… je aan het plan houden is niet altijd makkelijk. Bijvoorbeeld als je moe bent, je op een borrel staat, je geblesseerd raakt, je onverhoopt niet afvalt, je collega’s aandringen, iemand vervelend tegen je doet, de drop te lekker is…. Is je plan opeens veel minder belangrijk: je wilt eten, het liefst NU en VEEL.

Precies over dit soort momenten gaat deze Flair Fit & Gezond. Want hoe zorg je dat je kiest voor je lange termijn doel, voor je waarden, ook of juist als het moeilijk is.

De basis: Herken de DIP-cirkel (DIP = Denken In Problemen)

Om je te houden aan je eetplan, heb je een bepaalde vorm van zelfmanagement nodig. Om zelfmanagement te leren is het essentieel dat je beseft en gelooft dat je eetgedrag niet iets is dat je overkomt. Niemand dwingt je een hap ergens van te nemen of de hele zak drop leeg te eten. Dat betekent dat je het ook níet kan doen. Je hebt wel degelijk invloed op je eetgedrag. Je hebt een keuze als het gaat om wel of niet te veel eten.

Als jij je realiseert wat de stemmen in je eigen hoofd allemaal zeggen: ach toe toch, eentje kan wel, hoe belangrijk is je gewicht eigenlijk, je bent nu eenmaal een emo-eter, morgen begin je echt, etc. kun je leren om anders met die stemmen om te gaan, andere gedachten te ontwikkelen en ander gedrag te kiezen. Dan word jij slank, no matter what!

Stap 1 van deze challenge = Herken je dip-cirkel (h)erkennen

Iedere keer dat je deze week de neiging hebt meer te eten dan gepland, schrijf je op:
1. Wat is de situatie? Bijvoorbeeld:
a. Ik ben moe,
b. Ik ben boos,
c. Ik ben op een feestje
2. Waarmee vergelijk je jezelf of de situatie: mensen in een DIP beginnen altijd met vergelijken. Bijvoorbeeld:
a. Ik had eerder naar bed moeten gaan
b. Hij mag me niet zo behandelen
c. Ik zou me nu toch moeten kunnen beheersen op een feestje.
3. Hoe beoordeel je jezelf of de ander na de vergelijking uit punt 2? Bijvoorbeeld:
a. Ik zorg ook nooit goed voor mezelf
b. Hij si gek, vind je het gek dat ik wil eten
c. Ik ben een zwakkeling
4. Hoe voel je je in deze situatie? Na het oordeel uit punt 3 ben je min of meer machteloos, toch? Bijvoorbeeld:
a. Ik leer dit nooit
b. Ik kan het niet verdragen nu niet te eten. Ik moet wat snaaien
c. Ik ben een gezellig bourgondisch type
5. Welke smoesjes gebruik je om je gedrag goed te praten? Bijvoorbeeld:
a. Als je moe bent, heb je gewoon geen discipline: dat is bewezen
b. Ik ben nu eenmaal een emo-eter
c. Hoe vaak heb ik nu een feestje? Dan moet je toch wel kunnen genieten? Dieten is voor saaierds.
6. Wat doe je uiteindelijk? Bijvoorbeeld:
a. Te veel eten bij moeheid
b. Te veel eten bij emoties
c. Te veel eten op feestjes

En als je niet uit deze DIP cirkel stapt, geef je uiteindelijk je poging op.

In WEEK 1 van Flair Fit & Gezond, is je enige doel, je eigen DIP momenten, gedachten, gevoelens en gedrag herkennen.
Pas als je weet dat je in de DIP cirkel zit, dat je bovengenoemde stappen doorloopt en dat het einde daarvan altijd opgeven en te veel eten is, kun je wat veranderen. Zolang je denkt dat wat je eet je min of meer overkomt, verander je nooit. (H)erken dus, je eigen gedachten, gevoelens en gedrag en besef dat je altijd wat anders kunt doen. Je hebt een keuze. Eten overkomt je niet. Jij bent zelf de baas over je eetgedrag.

In week 2 van Flair Fit & Gezond, gaan we uit de DIP cirkel stappen en DIMMEN (denken in Mogelijkheden).

De Little Black Dress Challenge

De opdrachten in deze Flair Fit & gezond komen uit op Mieke’s nieuwste boek: De Little Black Dress Challenge.
Bestel het boek voor slechts € 9,99 en verrijk je Flair Fit & Gezond met veel extra informatie, achtergronden, voorbeelden en tips!

Shoppen is altijd een goed idee