Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Op déze manier verminder je je behoefte aan suiker

Op déze manier verminder je je behoefte aan suiker

Op déze manier verminder je je behoefte aan suiker

Het is heel erg verleidelijk om tussendoor een snoepje of koekje te nemen. Hierdoor is de kans groot dat je dit net iets te vaak doet en meer suiker naar binnen werkt dan je zelf door hebt. Als je gevolg krijg je een suikerdip en heb je alweer zin in snoep en koekjes. Gelukkig is er een manier om de behoefte naar suiker te verminderen. 

Bloedsuikerspiegel

“Als je suiker of koolhydraten eet, dan stijgt de bloedsuikerspiegel in je lichaam. De alvleesklier maakt insuline aan en die zorgt ervoor dat die suikers goed in onze lichaamscellen worden opgenomen en de overtollige suikers worden opgenomen in spieren, lever en vetvoorraden. Dit proces kan echter wel in de war geschopt worden door je levensstijl,” legt diëtiste Wendy uit.

Last van een suikerdip?

Krijg je opeens heel veel suiker binnen? Dit kan doordat je veel snoept of bijvoorbeeld frisdrank drinkt. Dan gaat je lichaam veel insuline aanmaken waardoor de suikers weer snel worden opgeruimd. Het gevolg hiervan is een suikerdip. Na deze dip zul je al snel weer zin hebben in suiker.

Lees ook
Dit zijn 15 subtiele signalen dat je misschien te veel drinkt

Oplossing

Er is gelukkig een oplossing om een suikerdip te voorkomen. Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten en koolhydraten eet. Let er ook op dat je niet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het zin hebben in suiker heeft vaak te maken met een gebrek aan energie. De meeste voelen dit rond het middaguur. Krijg je trek? Neem dan groenten fruit of ongezouten noten. Zorg ervoor dat je suiker altijd combineert met vet. Op deze manier blijft je bloedsuikerspiegel goed in balans.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle | Beeld: Getty Images