Je bent hier: Home > Health > Ook jij kunt een ochtendmens worden – ja, echt!

Ook jij kunt een ochtendmens worden – ja, echt!

Health
Ook jij kunt een ochtendmens worden – ja, echt!

De morgenstond heeft goud in de mond. Zou je willen dat je een morning person was? Geen nood, wij helpen je een handje op weg!

Wakker worden

  • Positief naar bed
    Als je ’s avonds naar bed gaat en denkt: oh nee… ik moet over zes uurtjes alweer op, dan word je hoogstwaarschijnlijk ook met dit negatieve gevoel wakker. Denk dus: yes morgen bijna weekend!, of: bijna lekker eten met vrienden!
  • Snoozen wordt lastig
    Zet je wekker een stukje verder weg. Zo wordt het lastiger om op de snooze-knop te blijven drukken. Als je jouw wekker verder weg zet, móét je wel je bed uitkomen.
  • Neem de tijd om te gaan slapen
    Neem ’s avonds ruim de tijd om naar bed te gaan en doe niet al te veel dingen meer. Zo voorkom je dat je in de ochtend nog moe bent van de avond ervoor. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een uur voor het slapengaan geen afspraken meer hebt.
  • Uit-tunen
    Als je nog televisie kijkt in de avond, zet het geluid dan alvast beetje bij beetje wat zachter. Hetzelfde kun je met felle lampen doen: dim die. Op deze manier bereid je je mentaal voor op het slapengaan. Het allerbeste zou zijn om voor het slapengaan niet meer op een beeldscherm te kijken. Dus ook niet op je mobieltje.
  • Kleding klaarleggen
    Het scheelt soms zeeën van tijd en vooral een hele hoop stress. Leg alvast je kleren klaar voor morgen! Pak ook het grote deel van je tas alvast in. Nu hoef je dit in de ochtend allemaal niet meer te doen. En heb je misschien zelfs wat tijd over, om te gaan sporten bijvoorbeeld. Of om te knuffelen met je kat.
  • Warm bad
    Moeite met in slaap vallen? Neem een lekker warm bad, als je dat in huis hebt. Net zo goed werkt een warme kop thee. Zowel het drinken van thee als het badderen kan je helpen ontspannen of zelfs slaperig laten worden.
  • Goed ontbijt
    De belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Neem dan ook zeker voldoende tijd om te ontbijten. Zo start je op een gezonde manier op en breng je jouw energie op gang.
  • Bewegen
    Het is bekend dat we in de ochtend de beste concentratie en de meeste energie hebben. Beweeg je ’s ochtends, dan zorg je ervoor dat je de energie gedurende de dag langer vasthoudt. Bovendien verbrand je al een hele hoop calorieën als je voor het ontbijt begint met sporten.
  • Gordijn op een kiertje
    Doe het rolgordijn niet helemaal dicht of hang het gordijn op een kiertje. Zo komt er in de ochtend al een klein beetje licht de slaapkamer binnen. Dit kan het opstaan wat makkelijker maken.

Voordelen

Vroeg opstaan heeft gelukkig een heleboel voordelen.

  • Hiephoi!
    Je bent opgewekter. Ochtendmensen zijn vrolijker en optimistischer dan late slapers. Ook voel je je als ochtendmens over het algemeen gelukkiger, omdat je slaap- en waakritme synchroon lopen met de negen-tot-vijf-mentaliteit van de samenleving.
  • Gezonde eetlust
    Je eet gezonder. Wie geen ochtendmens is blijkt gemiddeld 248 calorieën meer, twee keer zo veel fastfood en maar de helft van de hoeveelheid groente en fruit te eten. Dat blijkt uit een onderzoek van Northwestern University.
  • Doei depressie
    Een Duits onderzoek toont aan dat er een verband is tussen de neiging om uit te slapen en depressies. Nachtvlinders bleken vaker last te hebben van depressies en angst dan ochtendmensen.
  • Je weet van aanpakken
    Waar late slapers er een handje van hebben dingen uit te stellen, accepteren vroege vogels sneller ideeën die om actie en zelfvertrouwen vragen en voeren die meteen uit. Dat is de conclusie van wetenschappers in het Journal Of Applied Social Phychology.
  • Lekker sportief
    Uit onderzoek van de Associated Professional Sleep Society LLC vinden nachtvlinders het in tegenstelling tot vroege vogels moeilijk om tijd te vinden om te sporten, laat staan een sportsessie vol te houden.

Interessant, nietwaar? Kruip vanavond dus op tijd onder het wol en stop met snoozen morgenochtend. En als het nog niet helemaal wil lukken, lees je gewoon nog een keertje dit lijstje door. Succes!

 

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee