Je bent hier: Home > Health > Ontstressen doe je zo!

Ontstressen doe je zo!

Health
Ontstressen doe je zo!

Stress is funest voor je lichaam en geest, maar zo makkelijk is het nog niet met een hectische baan, kinderen en een druk sociaal leven. Tips om te ontstressen, waarmee je direct aan de slag kunt.

Een ommetje

Een wandeling maakt je hoofd leeg en geeft je een gezonde endorfine-boost waardoor stresshormonen snel afnemen.

Diep ademhalen

Elke yoga-fanaat weet dat ontspannen en een goede ademhaling hand in hand gaan. Dus haal af en toe diep adem en adem langzaam uit. Het helpt direct om spanning en stress te verminderen dankzij de extra dosis zuurstof.

Dagdromen

Zoek een comfortabel plekje en stel je eens voor dat je op een hagelwit strand ligt onder palmbomen. In ieder geval een mooie en ontspannende plek.

Kamerplanten

Huisplanten zuiveren niet alleen de lucht, ze helpen je ook om te ontspannen. Uit onderzoek blijkt dat een kamer vol planten je meteen een gevoel van zen geven. Af en toe even naar het tuincentrum dus!

Weg bij het scherm

Depressie, slapeloosheid en stress zijn een paar gevolgen bij vrouwen van ononderbroken computergebruik. Als je veel achter de computer zit voor werk of privé, stap dan regelmatig weg van het apparaat.

Kusje erop

Zoenen verlicht de stress en laat endorfine (daar is-ie weer) vrij. Je doet er dus goed aan om na een drukke dag te knuffelen en zoenen met je partner.

Hand(ig) yogatrucje

Al van handyoga gehoord? Probeer eens dit handige trucje: oefen druk uit tussen je knokkels van de wijs- en middelvinger. Het foefje werkt direct kalmerend, omdat die zenuw die het gebied rond het hart ontspant.

Zet je telefoon uit

Mobiele telefoons zorgen voor veel stress. Zet hem dus eventjes een paar uur uit, zodat je je op andere dingen kan concentreren.

Kauwgom

Door kauwgom te kauwen adem je beter én dankzij de kaakbewegingen verbetert het alertheid, vermindert stress en verlicht zenuwachtigheid.

Zet een muziekje op

Je kan beide kanten op: klassieke muziek heeft een rustgevend effect en up-tempo muziek vermindert het stresshormoon en geeft je nieuwe energie.

Lachfilmpje

Neem even een pauze van je normale werkzaamheden en zoek leuke video’s op YouTube. Lachen is een erg makkelijke en goede manier om snel te relaxen.

Eet een banaan

Bananen zitten vol van de voedingsstof kalium die de bloeddruk reguleert. Verder verminder het de negatieve gevolgen van te veel stress, bijvoorbeeld hartaandoeningen.

Heb jij ook een handige tip? Deel ‘m met ons!

Lees ook:

Shoppen is altijd een goed idee