Je bent hier: Home > Health > 10 x handige hardlooptips

10 x handige hardlooptips

Health
10 x handige hardlooptips

Vol goede moed beginnen met hardlopen is niet moeilijk, volhouden wel. Hoe zorg je ervoor dat je niet na één week afhaakt? We hebben tien handige hardlooptips voor je op een rijtje gezet. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk. Ready? Go!

1. Goede hardloopschoenen

Je hardloopsucces staat of valt met goede schoenen. Goede hardloopschoenen zijn ontzettend belangrijk om blessures te voorkomen. Tijdens het rennen vangen je knieën constant harde klappen op, daarom is het belangrijk om ze hierbij te ondersteunen. Goede hardloopschoenen helpen je hierbij. Bezuinig hier niet op en vraag gespecialiseerde winkels om advies. Ga niet meteen voor de mooiste schoenen maar kies echt wat het beste bij je manier van rennen past. O enne, nieuwe schoenen vragen er om zo snel mogelijk ingelopen te worden…

2. Wissel af

Wanneer je enkele keren per week loopt en zo heel wat kilometers aflegt, is het nuttig om twee paar schoenen met elkaar af te wisselen. Tijdens de training wordt je zool namelijk stevig ineen gedrukt. Door het afwisselen van schoenen krijgen je schoenen tijd om als het ware te herstellen.

3. Warming up & cooling down

Zorg altijd dat je je spieren opwarmt voordat je begint met rennen en ze af laat koelen als je klaar bent met rennen. Dit voorkomt blessures en spierpijn.

4. Houd een logboek bij

Door een logboek bij te houden, blijf je jezelf motiveren. Je zult langzaamaan resultaten zien en je prestaties zien verbeteren. Hoe leuk is het om te zien dat je nu twee kilometer verder kunt rennen dan vorige maand? Voor de vergeetachtige types onder ons: tegenwoordig zijn hier heel handige apps voor. Runtastic bijvoorbeeld, een gratis app die niet alleen je snelheid berekent maar ook bijhoudt wat de afgelegde afstand is en – hier doe je het tenslotte waarschijnlijk voor – de verbrande calorieën meet. Dit alles komt in een logboek te staan waardoor je precies je voortgang kunt terugzien. Lang leve de technologie!

5. Ademhaling

Ademhaling is erg belangrijk tijdens het hardlopen. Wanneer je buiten adem raakt, ben je geneigd sneller en dieper adem te gaan halen. Dit kost echter meer energie tijdens het hardlopen. Effectiever is om krachtig te blazen, waardoor er een onderdruk ontstaat. Vervolgens zal verse lucht vanzelf de longen instromen. Probeer ook altijd een buikademhaling te hanteren. Dit voorkomt het vervelende, stekende gevoel in je zij.

6. Juiste tempo

Het is belangrijk om het juiste tempo aan te houden. Houd het tempo aan dat voor jou goed voelt. Onthoud: het is geen wedstrijdje. Mensen zijn vaak geneigd om sneller te gaan rennen wanneer er voorbijgangers in het spel zijn, maar onthoud dat je alleen voor jezelf rent. Verspreid je snelheid ook over je training. De eerste minuut vol gas is niet alleen slecht voor je lichaam, maar ook demotiverend. Je bent tenslotte meteen al kapot. Een effectieve manier om te bepalen of je te snel rent is om te praten tijdens het rennen. Heb je hier te weinig adem voor? Ga dan zachter lopen. Wanneer je dit wel volhoudt, heb je het juiste tempo te pakken.

7. Muziek

Muziek kan je helpen je aandacht van het hardlopen te verleggen, zodat je niet constant bezig bent met de afstand die je nog moet, het feit dat je pijn in je zij hebt (pijn is fijn!) of dat je eigenlijk het liefst op de bank duikt met een rol koekjes binnen handbereik. Duik in je archief en verzamel je favoriete muziek voor tijdens het rennen. Muziek met een snelle beat is goed voor tijdens het rennen, kies wat langzamere muziek voor tijdens de intervallen waarin je mag lopen.

8. Team up

Probeer vriendlief, de buurvrouw, je nichtje of je beste vriendin over te halen om dit avontuur samen aan te gaan. Wanneer één van jullie een keer geen zin heeft, is de ander daar ter motivatie. Daarnaast is twee natuurlijk altijd gezelliger dan één.

9. Begeleiding

Begin niet zomaar lukraak met rennen, maar tref goede voorbereidingen. Houd er rekening mee dat je niet binnen een week vijf kilometer zult kunnen rennen en dat dit oké is. Het is juist slecht om meteen vol gas te gaan, je zult enorm afzien en de drempel om de volgende keer te gaan wordt hierdoor groter. Gun jezelf tijd om je conditie op te bouwen. Een fijne app hiervoor is Start to Run. Je downloadt gratis lessen en speelt die af tijdens je hardloopsessie. Zo weet je precies wat het goede opbouwschema is en voor begeleidende muziek is gezorgd. Fijn, zo’n persoonlijke coach!

10. Flair Rokjesdagloop

Rennen doe je natuurlijk voor jezelf, of je nou wilt afvallen of simpelweg aan je conditie wilt bouwen. Maar hoe mooi zou het zijn als je met jouw sportiviteit iets kunt betekenen voor andere mensen? Ren op 6 april mee met het Flair-team tijdens de Rokjesdagloop met Flair en steun een belangrijk doel: onderzoek naar MS. Word lid van de Facebookpagina ‘Rokjesdag met Flair’ en wissel jouw tips en tricks uit met andere lezeressen en deel je ervaringen. Extra leuk: je leest hier ook hoe de Flair-redactie zich voorbereidt op de Rokjesdagloop!

Ben je toch niet zo’n hardlooptype? Misschien is yoga wat voor jou.

Shoppen is altijd een goed idee