Je bent hier: Home > Health > Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Health
Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Je moeder heeft er jarenlang op gehamerd: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Met een gezond, stevig ontbijt krijg je geen cravings tot de lunch. Maar dan moet je ’t wel goed doen. Want Womens Health Magazine doen we het allemaal fout! 

Dus, geen homemade granola en gezonde speltpannenkoeken meer? Zo’n vaart hoeft het gelukkig niet te lopen. Je moet gewoon één gouden regel in acht nemen bij het ontbijt: je bord moet voor de helft uit groente en fruit bestaan, voor een kwart uit vezels en een kwart uit eiwitten”. De eiwitten worden ’s ochtends vaak vergeten, terwijl die juist heel belangrijk zijn.

1/2 groente en fruit + 1/4 vezels + 1/4 eiwitten

“Als je alleen maar koolhydraten eet bij het ontbijt, is je stofwisseling voor de rest van de dag van streek. Jouw hongergevoel overdag is gebaseerd op twee dingen: hoeveel je eet en wat je eet. Als je ’s ochtends geen eiwitten eet, zal je voor de lunch uitgehongerd zijn. En als je rammelt van de honger, maak je slechte eetkeuzes.”

Vroeg begonnen is…

Je lichaam kan maar 30 gram eiwitten per maaltijd opnemen. Maar een vrouw heeft ongeveer 80 tot 100 gram eiwitten per dag nodig (afhankelijk van gewicht en lengte). Daarom eet je ’s ochtends best al wat eiwitten om die dagelijks aanbevolen hoeveelheid te bereiken.

Eiwat?

Je hoeft heus niet elke ochtend een eitje te bakken. Er bestaat nog andere eiwitrijk lekkers zoals kip, kalkoen, melk, kaas en yoghurt, maar ook bonen, noten, zaden, hummus of tofu. Zo kan je ’s morgens lekker varieren en fluitend de rest van de dag door komen.

 

Nog meer ontbijttips lees je hier:

Bron: flair.be

Shoppen is altijd een goed idee