Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Onderzoekers: vette vis werkt beter tegen migraine dan medicatie

Onderzoekers: vette vis werkt beter tegen migraine dan medicatie

Onderzoekers: vette vis werkt beter tegen migraine dan medicatie

Als je weleens last hebt van migraine, dan weet je dat je tijdens zo’n aanval gevloerd bent. Stil liggen in een donkere kamer is dan eigenlijk het enige wat je kunt. Hoewel er nog geen goed medicijn tegen bestaat, zijn onderzoekers wel steeds meer overtuigd van het belang van voeding. 

Tot overgeven aan toe

Soms duurt een migraineaanval een halve dag, maar sommige mensen (vaak vrouwen) worden er dagen door geteisterd. De hoofdpijn gaat vaak gepaard met vlekken zien en misselijkheid – soms tot overgeven aan toe. Dat het Amerikaanse National Institute of Health nu heeft ontdekt welke voeding migraine verlicht en wat het juist bevordert, komt voor deze patiënten dan ook geen dag te vroeg.

Pijn en ontstekingen

De conclusie van de onderzoekers: eet meer producten met Omega 3 en juist minder producten met Omega 6. Beide vetzuren hebben voordelen; Omega 6 staat erom bekend je hart en bloedvaten gezond te houden. Teveel Omega 6 pakt echter allesbehalve goed uit. Dat kan pijn en ontstekingen veroorzaken. Omega 3 kan pijn en ontstekingen daarentegen verlichten.

Vier hoofdpijndagen minder

Zo kwamen de wetenschappers op het idee om te onderzoeken in hoeverre de verschillende vetzuren het verschil kunnen maken voor migraine-patiënten. En dat blijkt dus wel degelijk het geval. De groep die minder Omega 6 en juist meer Omega 3 binnenkreeg hadden maandelijks vier ‘hoofdpijndagen’ minder dan de controlegroep. Voor de start van het onderzoek lag het gemiddeld aantal hoofdpijndagen van de deelnemers op 16. Ook had die groep 30 tot 40 procent minder uren hoofdpijn per dag. Belangrijke kanttekening: ondanks die verminderde hoeveelheid hoofdpijn, gaven die deelnemers hun levenskwaliteit geen hogere beoordeling.

De vier hoofdpijndagen minder is volgens neuroloog Rebecca Burch een beter resultaat dan je kunt behalen met medicatie. Met een medicijn is de hoofdpijn maar twee tot tweeënhalve dag minder.

Vette vis

Grote vraag is nu dus: van wat eet je meer en wat doe je een tandje minder? Omega 3 zit vooral in vette vis (mag ook uit blik) en lijnzaad, chiazaad en walnoten. Omega 6 zit in plantaardige olie als zonnebloemolie, palmolie en kokosolie, maar ook in chips, frietjes en snacks die in olie worden gefrituurd. Of supplementen net zoveel resultaat boeken als voeding met Omega 3, hebben de wetenschappers niet onderzocht.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen
en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN | Beeld: Getty