Je bent hier: Home > Health > Oeps: 5 x het slechtste moment om op de weegschaal te gaan staan

Oeps: 5 x het slechtste moment om op de weegschaal te gaan staan

Health
Oeps: 5 x het slechtste moment om op de weegschaal te gaan staan

Jouw gewicht in kilo’s is puur relatief en het gaat er natuurlijk vooral om dat je goed in je vel zit. Dat is natuurlijk de waarheid als een kerstbal, maar eerlijkheid gebied ons te zeggen dat ook wij regelmatig op de weegschaal te vinden zijn. “Gewoon even checken. Ik voel me vandaag heel slank!”

Op ‘goeie’ momenten geeft de schaal het gewenste getal, maar op andere dagen staat er in eens anderhalve kilo meer dan verwacht op het schermpje. Terwijl je nota bene gister nog een uur hebt staan beuken in de sportschool! Voordat je jezelf in brute paniek allerlei kerstkransjes gaat ontzeggen, is het verstandig om eerst even verder te lezen. Op sommige momenten kan je jezelf namelijk simpelweg beter níet wegen. Experts raden aan om je niet vaker dan één keer in de week te wegen en dan bij voorkeur niet op onderstaande momenten:

1 De dag na een stevige work-out

Het is zo verleidelijk om na een sportsessie te checken of de kilo’s er al af vliegen, maar in de praktijk kan je dit echt beter laten. Serious sporten zorgt namelijk voor piepkleine scheurtjes in je spieren en je lichaam pompt daar vervolgens zo veel mogelijk vloeistof naartoe om de boel te herstellen. Dat klinkt eng, maar is in feite simpelweg het proces waardoor je sterker wordt. Hartstikke goed natuurlijk, alleen het zorgt voor wat extra pondjes op de weegschaal. Wacht dus ten minste twee dagen na je work-out tot je jezelf gaat wegen.

Afbeelding via Pinterest, copyright: themetapicture.com

2 Na een uitgebreid sushi-diner of een grote kop soep

Sushi en soep zijn vaak bijzonder zout, wat ervoor zorgt dat je lichaam extra vocht vast houdt om voldoende gehydrateerd te blijven. De dag na een zoute maaltijd blijf je dus het beste uit de buurt van de weegschaal.

3 De dag na een lange vlucht

Vanaf het moment dat je vier uur of langer in het vliegtuig zit, raakt je lichaam wat uit balans. Door de hoogte, druk en droge lucht worden allerlei processen in gang gezet waardoor je een opgezwollen buik krijgt en bovendien wat zwaarder lijkt te wegen. Vermijd alcohol en koffie en drink zo veel mogelijk water. En weeg je dus pas op dag twee.

giphy

4 De week voor je menstruatie

Ongeveer vijf dagen voor je daadwerkelijk gaan menstrueren houdt je lichaam door de hormonale veranderingen meer vocht vast en zwel je een beetje op. Raak dus niet in paniek als je je broek ineens stukken moeilijker dichtkrijgt en ga zeker niet op de weegschaal staan. Die extra kilo’s op de weegschaal zijn wel het laatste wat jouw pms nodig heeft. Beter is om je te wegen op dag twee of drie van je menstruatie.

5 Vlak na het kerstdiner

Gun jezelf een paar fijne avonden en geniet van het lekkere eten en het gezelschap – en ontbijt met een groot stuk kerststol met roomboter. Over een paar dagen moet je er weer een heel jaar op wachten, dus laat die weegschaal lekker voor wat ‘ie is.

 

 

Lees ook:

Bron: Womenshealthmag, Mens-en-gezondheid.infonu.nl, Wikipedia

Shoppen is altijd een goed idee