Je bent hier: Home > Health > Oei! Van deze ochtendgewoontes kom je aan

Oei! Van deze ochtendgewoontes kom je aan

Health
Oei! Van deze ochtendgewoontes kom je aan

Je bent al een tijdje bezig met de laatste paar kilo’s kwijt te raken en ondanks je zorgvuldig uitgebalanceerde maaltijden en sportsessies blijf je steken op het zelfde gewicht. Herkenbaar? Dan is het misschien tijd om je ochtendritueel onder de loep te nemen. De kans is namelijk groot dat je daar de mist in gaat. 

Onderstaande gewoontes kan je voortaan beter vermijden

Je verslaapt je

arielslapen

Dat te weinig slaap niet goed voor je is, weten we al langer. Te kort in bed liggen zorgt voor meer stresshormoon (cortisol) in je lijf en daar krijg je een buikje van. Maar te lang slapen is ook niet goed voor je en zou volgens onderzoek zelfs een hoger BMI tot gevolg hebben. Lig jij wel eens meer dan 10 uur in bed? Of zelfs op regelmatige basis (you lucky)? Dan zou dat de reden kunnen zijn waarom je maar niet van die laatste kilo’s afkomt.

 

Je maakt je bed niet op

copyright: giphy

Het klinkt vrij ver gezocht, maar volgens een onderzoek van de Amerikaanse National Sleep Foundation slapen mensen die hun bed opmaken beter en zijn ze slanker. Of er daadwerkelijk een causaal verband bestaat tussen de twee, durven wij niet te beweren, maar het is een kleine moeite die het proberen waard is. En in het slechtste geval kruip je elke avond in een lekker schoon bed 🙂

Je ontbijt wel, maar veel te zuinig

Jaja, daar zijn we weer: het ontbijt is het belangrijkste moment van de dag. Het aller-aller-allerbelangrijkste, dus zorg dat je ermee uitpakt. Onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv ontdekten dat de mensen die een ontbijt met ongeveer 600 calorieën aten de hele dag minder honger en minder cravings hadden dan de mensen die elke ochtend een ontbijtje met slechts 300 calorieën aten. Let er wel even op dat de 600 calorieën uit voedzame, eiwitrijke ontbijtjes komen (kwark, eieren, volkoren boterham) en niet uit 3 botercroissants met Nutella. Helaas, ja.

Je kleedt je aan in het donker

Volgens wetenschappelijk tijdschrift PLOS One heeft je biologische klok ook invloed op je gewicht. Als jij de hele dag geen zonlicht ziet, gaat je lichaam automatisch een beetje in ‘winterslaapmodus’. Dat wil zeggen: minder verbranden, meer honger, suffer en minder energie. Het beste is om op te staan tegelijk met de zon en dan eerst een half uurtje in de buitenlucht te zijn. Reuzeleuk idee, maar in deze korte maanden #aintnobodygottimeforthat. Een korte wandeling tijdens de lunch of op de fiets naar het station (misschien met een kleine omweg) kan misschien ook helpen.

Je skipt de weegschaal

Volgens een onderzoek aan de Universiteit van Cornell is het goed om je elke ochtend – als allereerste actie – even te wegen. De onderzoekers hielden twee jaar lang het gedrag van mannen en vrouwen met overgewicht in de gaten en degene die zich elke ochtend wogen vielen meer af én bleven beter op gewicht. Bovendien is je gewicht ’s morgens het meest nauwkeurig, omdat je dan het minste vocht vasthoudt.

 

Lees ook:

Bron: Womenshealthmag

 

Shoppen is altijd een goed idee