Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting!

Je bent hier: Home > Health > Dit is waarom je beter ’s ochtends kunt wandelen dan later op de dag

Dit is waarom je beter ’s ochtends kunt wandelen dan later op de dag

Health
Dit is waarom je beter ’s ochtends kunt wandelen dan later op de dag

Elke dag wandelen heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Het is goed voor je hart en bloedvaten en voor je spieren en gewrichten. Ook mentaal heb je er baat bij: je wordt er lekker creatief van. Maar wist je dat je nóg meer voordelen ervaart als je ’s ochtends aan de wandel gaat dan wanneer je dit later op de dag doet? Wij leggen je uit hoe het zit.

Frisse start

Als je ’s ochtends vroeg met een wandeling begint, stimuleer je gelijk je bloedsomloop. Zo krijgen je organen meer zuurstof en worden de afvalstoffen in je lichaam opgeruimd. Een supergoede manier om je dag fris en fruitig te beginnen. Ook zijn je spieren vaak wat stijf als je net uit bed komt. Het is fijn om deze even flink los te maken met een wandeling, voordat je achter je computer kruipt. Een goede warming-up is ’s ochtends wel extra belangrijk.

Nuchtere maag

Wist je dat je er ook baat bij hebt als je ’s ochtends op een nuchtere maag gaat wandelen? Zeker als je wil afvallen, is dit aan te raden. Doordat je lichaam je voorraad koolhydraten ’s nachts grotendeels opmaakt, verbrand je ’s ochtends direct vet. Laat dat eiwitrijke ontbijt dus even staan voor na de wandeling. Luister wel naar je lichaam: voelt het niet goed, ga dan niet op een nuchtere maag de deur uit, maar eet eerst wat. Bij zwangere vrouwen en mensen met een eetprobleem of een burn-out wordt dit sowieso afgeraden wegens een verstoorde hormoonhuishouding.

Mentale voordelen

Kom jij altijd helemaal tot rust van een wandeling door een mooi stuk natuur? Heerlijk om je dag zo relaxed te starten. Door de beweging van het wandelen maakt je lichaam endorfines aan, waardoor je je dag niet alleen rustig, maar ook positief begint. Je kunt je gedachtes even de vrije loop laten, waardoor je creativiteit wordt gestimuleerd en je plannen voor de dag kunt maken. Het stimuleren van je brein na een werkdag is natuurlijk ook niet verkeerd, maar dit juist voordat je werkdag begint doen, is een stuk nuttiger.

Lees ook 
Ai! Overtollig buikvet vergroot risico op ernstige klachten bij coronavirus

Goede nachtrust

Je dag starten met een wandeling is volgens experts ook aan te raden als je last hebt van slapeloosheid. Je maakt de grens tussen slapen en opstaan zo namelijk extra duidelijk voor je lichaam. Veel meer dan wanneer je ervoor kiest om heel rustig aan je dag te beginnen. Ook zorgt ’s ochtends sporten voor een energiedip in de avond, waardoor je dan beter in slaap valt.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.

Bronnen: Wandelenenafvallen.nl, Huisarts.nl, Wandel.nl. | beeld: Unsplash

Shoppen is altijd een goed idee