Je bent hier: Home > Health > Nieuwe dieettrend: vasten

Nieuwe dieettrend: vasten

Health
Nieuwe dieettrend: vasten

Een Britse medisch journalist voor televisie heeft een nieuw dieet bedacht: de FastDiet. Bij deze nieuwe afvalmethode worden mannen geacht om twee dagen per week slechts 600 calorieën te nuttigen. Vrouwen mogen er 500 binnenkrijgen.

Het dieet van Michael Mosley staat beschreven in het boek The FastDiet: Lose Weight, Stay Healthy and Live Longer With the Simple Secret of Intermittent Fasting dat op plaats nummer 46 staat van de bestverkopende boeken in Amerika. Het vasten is al erg populair in Groot-Brittannië bij onder meer cardiovasculaire chirurgen, tv-journalisten, chef-koks en celebrities.

Begin
‘Het is nog maar een begin van iets interessants. Mensen moeten voor zichzelf proberen of het werkt’, vertelt Mosley aan USA Today. De journalist was eerst sceptisch toen hij over het intermitterende vasten las. Toen hij zelf wat medische testen had gedaan en ontdekte dat hij kans had op hart- en vaatziekten en diabetes en een beetje te zwaar was, besloot hij het roer om te gooien. Hij vroeg zijn werkgever BBC om zichzelf te gebruiken als ‘proefkonijn’ om de wetenschap achter de verlenging van levensduur te verkennen die zich richt op caloriebeperking en vasten.

Dieet
Op basis van onderzoek creëerde hij het ’05:02 dieet’. Vijf dagen per week eet hij normaal, twee dagen per week eet hij 600 calorieën. Voor vrouwen, beveelt hij 500 calorieën op de vastendagen aan. Dat zou ongeveer uitkomen op twee gepocheerde eieren op een sneetje volkoren brood en een kom met frambozen voor het ontbijt en geroosterde zalm met groene bonen en cherrytomaatjes voor het diner.

De dagelijkse caloriebehoefte varieert afhankelijk van geslacht, leeftijd, lengte en niveau van fysieke activiteit. Een oudere vrouw heeft slechts 1600 calorieën per dag nodig om haar gewicht te behouden, terwijl een actieve jongere man 3.000 calorieën per dag nodig zou kunnen hebben.

Honger
Mosley verdeelt zijn calorieën op de vastendagen in twee maaltijden: ontbijt en lunch. Hij eet 300 calorieën bij het ontbijt, vaak eieren met een beetje ham, en 300 calorieën tijdens het diner dat bestaat uit veel groenten en mager eiwit. Gedurende de dag drinkt hij veel, zoals water, thee en koffie. Aan het hongergevoel zegt hij zelf gewend te zijn geraakt. Na twee maanden diëten had hij 19 pond verloren en zijn cholesterol- en bloedsuikerspiegel en andere factoren bereikten een normale hoogte. De journalist meldt dat er nog meer onderzoek en met name op de lange termijn nodig is om volledig te kunnen evalueren wat de effectiviteit van het dieet is.

Bron: USA Today

Shoppen is altijd een goed idee