Je bent hier: Home > Health > Neem een balansdag

Neem een balansdag

Health
Neem een balansdag

Tijdens de feestdagen gaan we ons te buiten aan oliebollen en enorme kerstmenu’s. Tijd voor een balansdag!

Wat het inhoud weten we inmiddels allemaal, maar hoe we deze balansdag doorkomen is een tweede. Het is belangrijk om je eetlust in toom te houden en je lichaam te laten werken, maar eet niet té weinig.

Schijf van vijf

Ook op deze balansdag is de welkbekende schijf het uitgangspunt. Houd je daarbij aan de volgende regels:
– eet gevarieerd en niet teveel
– beweeg voldoende
– eet minder verzadigd vet
– eet volop groente, fruit en vezels
– ga veilig met voedsel om
– drink voldoende water

Havermout ontbijtje
Het is super gezond, geeft je energie, houdt je bloedsuikerspiegel op peil en het brengt je darmen op gang door alle vezels. In de middag heb je door dit ontbijt minder last van die trek naar zoetigheid; ideaal voor een balansdag. Voeg er een paar lekkere stukjes seizoensfruit, een eetlepel lijnzaad en een snuf kaneel aan toe voor een lekkere smaak en extra voedingsstoffen.

Een ei hoort erbij
Voor een gezonde lunch hoef je niet alleen maar rauwkost te eten. Geroosterde boterhammen zijn ook een prima alternatief. Met een gekookt eitje, tomaatjes, een snufje zout en versgemalen peper tover je een heerlijke sandwich tevoorschijn. Neem er een kop heldere soep bij om ook op deze balansdag iets warms binnen te krijgen. Als toetje neem je een stuk vers fruit.

Zalm met groene asperges en zilvervliesrijst
Dit gezonde stukje vis is rijk aan omega-3 vetten en toch licht verteerbaar. Om wat calorieën te besparen op boter en olie bereiden we het in de grillpan. Twee opscheplepels voedzame zilvervliesrijst en een aantal gekookte groene asperges zorgen voor een smakelijk en gezond maaltje. Het toetje slaan we vandaag over.

Tip: wil je jouw rijst iets meer smaak geven? Doe dan een bouillonblokje in het kookwater.

Snacktips voor een balansdag:
– groentestengels met een yoghurt of hummus dip
– stuk fruit
– handjevol noten
– volkorencracker met sandwichspread en komkommer
– rijstwafel met notenboter en plakjes appel
– zelfgemaakte groentechips
– bakje magere yoghurt met vruchtjes
– verse smoothie of vruchtensap

Shoppen is altijd een goed idee